Kinyitotta segédtükrét a James Webb űrtávcső, egyetlen lépés maradt hátra a sikeres kicsomagoláshoz

2022.01.06. · tudomány

Miután december 25-én útjára indult James Webb űrtávcső (JWST) az elmúlt napokban sikeresen kicsomagolta a megfelelő hőmérséklet szabályzását biztosító napernyőjét, már csak a képalkotáshoz szükséges két tükör felállítása maradt hátra – ezek közül a kisebb segédtükröt szerdán szintén sikerrel állította pozíciójába a teleszkóp, vagyis egyetlen lépés választja el attól, hogy teljes értékűen működésbe léphessen.

Az űrtávcső 18 elemből álló, 6,5 méter átmérőjű főtükre begyűjti a kozmosz elsőként kigyulladó csillagjainak fényét, majd azt a most kinyílt, 74 centiméter széles segédtükörre fókuszálja, így jut el a kép a méréseket elvégző deketorokba. A segédtükröt három darab, egyenként 8 méter hosszú rúd végére rögzítették.

„Ez egy újabb jeles nap a JWST számára. Különösen a segédtükör kihelyezésével foglalkozóknak – remek munkát végeztetek, srácok. Ez hihetetlen. Most már ott tartunk, hogy körülbelül 600 ezer mérföldre vagyunk a Földtől, és valóban van egy teleszkópunk. Gratulálok mindenkinek” – mondta a sikeres rögzítés után Bill Ochs, a NASA Webb-programjának vezetője.

A James Webb berendezései
photo_camera A James Webb berendezései Illusztráció: Tóth András/Qubit.hu/Northrop Grumman

A következő és utolsó lépés a főtükör kicsomagolása, ami az egész folyamat egyik legrizikósabb pontja (talán a már sikeresen elvégzett napernyőkibontás után), mert az egyes elemeknek rendkívüli precizitással kell összeállniuk, hogy a teleszkóp éles képet adjon – ha ebbe a fázisba bármilyen komoly hiba csúszik, a James Webb lényegében használhatatlan lesz.