Ausztrália új kormánya törvénybe foglalná a megfizethető elektromos autókat és a kibocsátáscsökkentést
Július végén először ül össze az ausztrál parlament, miután a május 21-i választáson új kormányt választottak. A középjobb Liberális-Nemzeti Koalíció 9 éves kormányzása után újra a Munkáspárt került hatalomra, amely most bejelentette, hogy első intézkedései között törvényjavaslatokat terjeszt elő az üvegházhatású gázok csökkentéséről és az elektromos autók megfizethetőbbé tételéről.
Az egyik javaslat arra kötelezné Ausztráliát, hogy 2030-ig 43 százalékkal csökkentse a kibocsátásait a 2005-ös szinthez képest – az előző kormány klímacélja 26–28 százalékos csökkentéssel számolt. A másik törvénytervezet pedig eltörölné a 77 565 ausztrál dolláros (kb. 20 millió forintos) luxusküszöbnél olcsóbb elektromos járművek után fizetendő importvámot és adókat.
Miközben az ország károsanyag-kibocsátásainak csaknem 10 százalékáért a személyautók felelnek, az Ausztráliában eladott autóknak mindössze 1,5 százaléka elektromos vagy plug-in hibrid. Az új kormány azt szeretné elérni, hogy 2030-ra az új autóeladások 89 százalékát elektromos autók tegyék ki. Ennek érdekében a kormány flottáját is 75 százalékban kibocsátásmentes járművekre cserélik, ami a használt elektromos autók piacát is erősíti, mivel a kormányzati járműveket 3 év után eladják.
Ausztráliában tavaly 0,8 százalékkal (4,1 millió tonnával) nőtt az üvegházhatású gázok kibocsátása, amiért Chris Bowen klíma- és energiaügyi miniszter az előző kormányok kilencéves tétlenségét okolta. Állítása szerint azért is kell törvénybe foglalni az új célokat, hogy az alól ne bújhassanak ki a vállalatok és a következő kormányok.
Az ellenzékbe szorult liberálisok vezetője, Peter Dutton kizárta, hogy a párt szenátorai keresztülvigyék az új törvényjavaslatokat a felsőházon, márpedig a kormánypártnak mindössze 26 mandátuma van a 76 fős szenátusban, így ha a még szigorúbb célokat szorgalmazó Zöldek 12 szenátorát sikerül is maga mellé állítania, még hat törvényhozó támogatására lesz szüksége a többség eléréséhez.