Középkorú golfozó férfiként személyesítik meg a luxust a huszonéves magyar fiatalok
Az 1995 és 2010 között született, vagyis a Z generációhoz tartozó fiatalok luxushoz való viszonyát elemezte a Corvinus Egyetemen Kucsera Melitta és Neulinger Ágnes, és arra jutottak, hogy a legfiatalabb felnőttek inkább hajszolják a magas árfekvésű, minőségi élményeket, mint a luxustárgyakat. A vizsgálatban Instagram-influenszerek posztjait elemezték, valamint 16–18, és 23–25 éves fiatalokat kérdeztek arról, mit tekintenek luxusnak.
A magyar fiataloknak a fényűzés már nem merül ki a magas árban és a kiváló minőségben, annak ugyancsak ismérve az esztétikum, a személyre szabottság, sőt, a feleslegesség is. Konkrét termékeket elsősorban az utazás, a divat, a szépségápolás, az otthon, vagy az étel-ital kategóriáiból említettek. Kucsera Melitta, a kutatás vezetője szerint „a fiatalok szemében a presztízstermékek és luxusélmények eszközt jelentenek arra, hogy a megerősítsék saját sikerüket és megéljék identitásukat”.
A megkérdezetteket arra is megkérték, személyesítsék meg a luxust. Erre két jellemző válasz érkezett: a luxust egyfelől sikeres, vagyonos, középkorú férfiként írták le, aki az idejét golfozással, vitorlázással tölti és modern luxusvillában él. A másik jellemző megjelenítés egy fiatal, kiváltságos helyzetét nem a munkájából, még csak nem is önerőből megteremtő, hanyag eleganciával megáldott laza karakterben öltött testet.
Az influenszerek képein elsősorban olyan szabadidős aktivitások jelentek meg luxusként, mint a vitorlázás, a helikopterezés, az utazás, a tengerparti nyaralás. Gyakoriak voltak a márkás öltözékek, valamint a prémium kategóriás autók. A fiatalok számára a magánrepülő, a külföldi ingatlan, a belföldi penthouse, a saját nyaraló, valamint a gyémántékszerek jelentették az abszolút fényűzés kritériumait. A tizenévesek számára inkább a tárgyak, míg a huszonéveseknek inkább az élmények árulkodtak luxusról.
„A vágyott exkluzív élmények közé sorolták a vadászgéppel való repülést, a delfinekkel úszást, az űrutazást, személyi testőr bérlését, Föld körüli utazást, valamint az adrenalinszintet extrém módon megemelő tevékenységeket. Magyar viszonylatban luxuséletet reprezentáló Instagram-influenszerként a Feleségek luxuskivitelben tévéműsor szereplőit, továbbá Vajna Tímeát, Zimány Lindát, Berki Krisztiánt, Dobó Ágit és a Lola Pat-ridge álnevű utazóbloggert azonosították” – áll a Corvinus egyetem sajtóközleményében.
Kapcsolódó cikkek a Qubiten: