Elhozhatja az elektromos repülőgépek korszakát a NASA által fejlesztett új akkumulátor

A politikusokat tényekkel kell szembesíteni. A tudomány tényeket gyárt. Segíts minél többet publikálni belőlük!

Az amerikai űrügynökség (NASA) kifejlesztett egy új típusú, nagy teljesítményű akkumulátort, amely a kutatók szerint akár teljesen elektromos repülőgépek meghajtására is alkalmas lehet. A találmány a szilárdtest-akkumulátorok technológiájára épül, amelyek több energiát tárolnak és könnyebek is, mint a lítiumion-akkumulátorok.

Bár a szilárdtest-akkumulátorok kevésbé hajlamosak a túlmelegedésre, a kigyulladásra és az idő múlásával bekövetkező töltésvesztésre, jellemzően nem tudják olyan gyorsan kisütni az energiát, mint a lítiumion-aksik. Emiatt idáig nem voltak alkalmazhatók nagyméretű eszközök, például elektromos járművek energiaellátására, mivel ezek gyors kisütést igényelnek.

A NASA egyik akkumulátorfejlesztő egységének (SABERS) azonban most sikerült a kisütési sebességet tízszeresére növelniük olyan innovatív, új anyagok felhasználásával, amelyeket eddig nem használtak akkumulátorokban. A függőlegesen egymásra épülő kialakítás azt is lehetővé tette, hogy a szilárdtest-akkumulátorok kilogrammonként 500 wattórás kapacitással legyenek képesek különböző objektumokat táplálni – ez nagyjából a kétszerese egy elektromos autóénak.

A NASA első, X–57 Maxwell nevű elektromos repülőgépe még lítiumion-akkumulátort használForrás: NASA

„Ez a kialakítás nemcsak 30-40 százalékkal csökkenti az akkumulátor súlyát, hanem azt is lehetővé teszi, hogy megduplázzuk, vagy akár megháromszorozzuk az általa tárolható energiát, ami messze meghaladja a legkorszerűbbnek tartott lítiumion-akkumulátorok képességeit” – mondta Rocco Viggiano, a SABERS vezető kutatója.

A fejlesztés máris felkeltette a kormányok, az ipari szereplők és más kutatók érdeklődését, és a SABERS már együttműködéseket is kötött a technológia továbbfejlesztése érdekében. A kutatók végső célja, hogy az újfajta akkumulátorok segítségével a fenntartható repülés új korszakába lépjünk, ahol a repülőgépek szén-dioxid- és zajkibocsátás nélkül működhetnek.

Néhány hete számoltak be az izraeli-amerikai Eviation Alice nevű elektromos repülőgépének sikeres tesztjéről. A nulla károsanyag-kibocsátású repülőgép 9 utas szállítására alkalmas 400 kilométeres távon, ami rövidebb utazásokra már gazdaságilag is életképessé teszi a modellt. Ennek bevezetését 2027-re tervezik.

Kapcsolódó cikkek a Qubiten: