Kozmikus kulcslyukról készített felvételt a Hubble űrtávcső

2022.10.28. · tudomány

Az amerikai és az európai űrügynökségek (NASA és ESA) által közösen működtetett űrtávcső, a Hubble még 1999-ban rögzítette azt a képet, amelyet most több műszer adataival kiegészítve felújított formában közöltek.

A felvétel egy úgynevezett „kozmikus kulcslyukat” ábrázol, ami valójában egy reflexiós köd, vagyis egy olyan, csillagközi porból álló felhő, amely saját fényforrás hiányában a közeli csillagok fényét veri vissza.

A képen látható kísérteties égi objektum az NGC 1999 nevet viseli, és mintegy 1350 fényévre található a Földtől, az Orion-köd közelében. A reflexiós ködöt a V380 Orionis nevű csillagrendszer születése után keletkező maradványok alkotják.

photo_camera Fotó: ESA/Hubble & NASA, ESO, K. Noll

Mára kiderült, hogy a felhő közepén látható rés a világűr egy üres része, bár a csillagászok korábban azt gondolták, hogy az egy Bok-globula lehet, vagyis olyan sűrű és hideg, gázból, porból és más molekulákból álló felhő, amely látszólag blokkolja a mögöttes fényt.

A NASA és az ESA leírása szerint a jelenség „olyan, mint egy utcai lámpa körül gomolygó köd”, de a felhő közepén tátongó lyuk oka egyelőre ismeretlen.