Az ökológiai fényszennyezés egy új típusáról készítettek filmet magyar kutatók

2023.01.06. · tudomány

Kriska György, az Ökológiai Kutatóközpont tudományos tanácsadója, az ELTE Biológiai Intézetének docense Horváth Gáborral, az egyetem Fizikai Intézetének egyetemi tanárával közös kutatási eredményei szerint a visszavert fény emberi szemmel alig észlelhető, ám a különböző rovarok által érzékelt polarizációs mintázatok létfontosságú információkkal szolgálnak az élőhelyek felismerésében és azonosításában.

„E jelek érzékelése több millió évig segítette a rovarok túlélését, azonban a mai, ember által átalakított közegben az optikai környezet is átalakult, így az állatok egyre több hamis és gyakran halálos jelzést kapnak. A mesterséges felületekről, fényes tárgyakról, például napelemekről, aszfaltutakról, ablakokról, autókról származó fénytükröződések naponta több milliárd állat számára jelentenek ökológiai csapdát. Így okozza például a látszólag ártalmatlan sírkő ezernyi élőlény halálát” – olvasható az Eötvös Loránd Kutatási Hálózat honlapján.

A poláros fénycsapdaként működő objektumok természetkárosító hatása ma már globális szinten veszélyezteti a biológiai sokféleség egyik legfontosabb fenntartójának tartott vizes élőhelyeket. A magyar kutatók Poláros világ című, a YouTube-on szabadon megnézhető tudományos ismeretterjesztő filmjükben a „becsapott rovarok” szemszögéből mutatják be a jelenség iskolapéldáit.