Először vezettek sofőr nélkül, teljesen üresen egy autót Európában
Először vezettek autót sofőr nélkül, teljesen üresen egy európai útszakaszon úgy, hogy kizárólag távoli irányítással biztonságban elnavigálták A-ból B-be. A hírt a Next Web tette közzé szerdán. A bravúrt egy német startup, a Vay által fejlesztett rendszer produkálta, amely a teledriving megközelítéssel próbálkozik, vagyis nem az autóikba épített vezetéstámogató, algoritmikus rendszerekkel törekednek lépésről lépésre önvezetővé tenni járműveiket, hanem távolról irányítják az autókat.
Az operátorok mintha egy szimulátorban ülnének: igazi kormánnyal, pedálokkal és az utat mutató monitorokkal irányítják az autót, a közlekedés zaját pedig mikrofonokon és fejhallgatókon keresztül érzékelik. A rendszer az autóverseny-szimulátorokat idézi – csak a képernyőkön a sofőrök tényleg a valóságot látják.
Az adatátvitelt redundáns, vagyis többszörözött mobilhálózatok biztosítják, az esetleges hálózati meghibásodás vagy vészhelyzet esetén azonban a jármű automatikusan biztonságos megállást hajt végre.
A Vay már több mint három éve próbálgatja a technológiáját Berlin és Hamburg közútjain, de Hamburgtól 2022 decemberében kaptak először engedélyt arra, hogy biztonsági sofőr nélkül küldjék be autójukat a városba. A startupot 2018-ban alapították Berlinben, és mára több mint 150-en dolgoznak a technológián, amelyet kétféleképpen akarnak értékesíteni. Egyrészt sofőrszolgálatot terveznek, vagyis vezető nélkül a megrendelőhöz navigálják az autót, aki azután átveszi a kormányt, elvezet úti céljára, majd a Vay munkatársai megint csak a távolból visszaviszik a kocsit a kiindulópontra, másrészt színtiszta taxiszolgáltatást, vagyis az utas egyáltalán nem vezet, csak ül a hátsó ülésen, míg a távolból egy sofőr eljuttatja a kívánt helyszínre.
Anjes Tjarks, Hamburg városának közlekedéssel és mobilitási átmenettel foglalkozó tisztségviselője szerint a teledrivingnak számos előnye van: nem kell parkolóhelyet keresni, kibocsátásmentes, digitálisan lefoglalható, és kényelmes szolgáltatás, például abban az esetben is, ha a buszmegállóból vagy a vasútállomásról az utolsó pár száz méteren kell hazajutnia valakinek.
Kapcsolódó cikkek a Qubiten:
Megoldották az önvezető autók egyik legnagyobb problémáját, már a rossz időjárás sem jelent nekik akadályt
Az Oxfordi Egyetem kutatói által kifejlesztett GRAMME mélytanulási algoritmus okosan egyesíti a kamerák, a lézeres szenzorok és az időjárásálló radarok adatait, így hamarosan már az eső, hó, vagy köd sem jelent majd gondot.
Nagy-Britanniában engedélyezik a tévézést az önvezető autók sofőrjeinek
Az új törvények értelmében mobiltelefonálni továbbra sem lehet majd a kocsiban, de alacsony sebesség mellett filmet lehet már nézni, de azt is csak a beépített monitoron.
A közúti balesetek akár 80 százalékát megelőzheti a technológia, amelyben egy magyar cég is élen jár
Önvezető autók helyett már leginkább okosváros-projektekre és a biztonságos, hatékony közlekedésre koncentrál a járműkommunikációs szektor globális élvonalába tartozó magyar cég, a Commsignia. Az akár életmentő V2X technológiára ráugrottak az autó- és bicikligyártók és a telekomcégek is, most egy angliai tesztelésen néztük meg, hol tart a dolog.