Szenzációs képeket készített a marsi naplementéről a Curiosity

2023.03.08. · tudomány

Újabb fontos misszióba kezdett a NASA veterán marsjárója, a Curiosity: januártól az eszköz színes kamerájáé a főszerep a felhőkutató küldetésben, a mostani felvételeken így már nem fekete-fehérben láthatóak a bolygó légköri jelenségei. A Curiosity márciusig készít felvételeket a marsi felhőkről és naplementékről, a kutatók azt remélik, hogy így többet is megtudhatnak a bolygó légköréről.

A most közzétett fényképek között több különösen látványos is található, az egyiken pedig először sikerült megörökíteni a bolygón látható krepuszkuláris sugarakat. Ezek a Földön viszonylag gyakoriak: olyankor láthatóak, amikor a Nap már a látóhatár alatt van, a sugarait pedig hegyek tagolják, a kontrasztjuk a légkörben lebegő por- és páraszemcsék méretétől és sűrűségétől függ.

photo_camera A naplemente Fotó: NASA

A felvételek külön érdekessége, hogy a rajtuk látható felhők magasabban találhatóak, mint a marsi felhők általában, és a kutatók szerint az összetételük is más. A Marson eleve is ritka a felhőképződés, de a felszíntől nagyjából hatvan kilométeres magasságban látható felhők jégből állnak, ezek a távolabbiak pedig szárazjégből vannak.

photo_camera És a toll alakú felhő Fotó: NASA

A Curiosity másik látványos felvétele egy toll alakú irideszcens, világító felhőről készült. Az irizálás Mark Lemmon légkörkutató szerint azt jelenti, hogy a felhő egy adott részében a részecskék megegyező méretűek a velük szomszédos részecskékkel, a színátmenetek tanulmányozásából pedig a benne lévő részecskék méretére lehet következtetni.