Úszómedence méretű aszteroida csapódhat a Földbe 23 év múlva

2023.03.09. · tudomány

Miután tavaly sikerrel zárult a NASA első DART-bevetése, és el tudták téríteni a Dimorphos aszteroidát az eredeti pályájáról, nem is az a kérdés, hogy meg lehet-e védeni a Földet a frissen felfedezett 2023 DW aszteroidától, hanem az, hogy egyáltalán szükség van-e erre.

A 2023. február 27-én észlelt olimpiai úszómedence méretű 2023 DW ugyanis 1:625 eséllyel csapódhat a Földbe a jelenlegi számítások szerint 2046 február 14-én. A 23 éves előrejelzés azonban jócskán tartalmaz bizonytalanságokat, ezért az Amerikai Űrügynökség (NASA) és az Európai Űrügynökség (ESA) Földközeli Objektumok Koordinációs Központja folyamatosan újraszámolja a pályát, hogy minél pontosabban határozzák meg azt. A Live Science információi szerint ehhez akár több hétnyi adatra is szükség lehet, azok felhasználásával viszont egész pontosan meg lehet majd állapítani a becsapódás valódi esélyeit.

A 2023 DW, illetve a Föld pályája az ESA aktuális számításai szerint.
photo_camera A 2023 DW, illetve a Föld pályája az ESA aktuális számításai szerint. Fotó: ESA

A lap szerint a 2023 DW ugyan a dinoszauruszok kihalását előidéző 12 kilométer átmérőjű aszteroidánál lényegesen kisebb, komoly károkat tud okozni a Földön. Egy kb. feleekkora meteor 2013-ban Oroszország területe felett robbant szét, a generált lökéshullám pedig több ezer épületet rongált meg.