A földi élet egyik alapmolekulája is megtalálható a Ryugu-kisbolygóról hozott kőzetmintákban

2023.03.22. · tudomány

2020 decemberében a japán Hajabusza-2 űrszonda értékes mintákkal tért vissza a Földtől mintegy 300 millió kilométerre található Ryugu-kisbolygón végrehajtott 18 hónapos küldetését befejezve. A minták elemzését végző kutatók korábban vizet, szenet és 15 aminosavat is azonosítottak a földönkívüli kőzetekben.

A legújabb szenzációs eredményeiről beszámoló tanulmány kedden, március 21-én jelent meg a Nature Communications folyóiratban.

photo_camera A Hajabusza-2 Rover-1 és Rover-2 leszállóegységei által készített felvételek a kisbolygó felszínéről Fotó: JAXA/University of Tokyo/Tóth András

A Phys.org cikkében ismertetett fejlemény szerint a földi életben kulcsszerepet betöltő RNS egyik építőkövének számító uracilt és az anyagcserefolyamatokhoz nélkülözhetetlen niacint, vagyis a B3-vitaminként is számon tartott nikotinsavat is találtak a kisbolygóról gyűjtött mintákban. Ezeket az alapmolekulákat ráadásul a 900 méter átmérőjű Ryugu különböző pontjairól származó mind a két kőzetmintában sikerült kimutatniuk.

photo_camera A felfedezés hivatalos illusztrációja középen a Ryugu-kisbolygóval és a Hajabusza-2 űrszondával Grafika: NASA Goddard/JAXA/Dan Gallagher

Oba Jaszuhiro, Hokkaidói Egyetem asztrokémikusa, a tanulmány első szerzője szerint eredményeik bizonyítják azokat a korábbi teóriákat, hogy a korai Földet bombázó kisbolygóknak, aszteroidáknak és meteoritoknak meghatározó szerepe volt a prebiotikus evolúcióban, így a földi élet kialakulásában.

Az uracilt és a niacint az oldott kőzetmintákban folyadékkromatográfos és nagyfelbontású tömegspektrométeres eljárással kimutató kutatók úgy vélik, hogy mivel a molekulákat érintetlen földönkívüli környezetből származó anyagban találták meg, kizárható, hogy azok a Földről kerültek volna a kőzetekbe, ahogy az is, hogy a begyűjtésük vagy vizsgálatuk során, földi szennyeződésként kerültek volna a Ryuguról hozott mintákba.