Csodás égi együttállásnak lehetünk tanúi kedd estétől

2023.03.27. · tudomány

Érdemes rögtön napnyugta után az égre szegezni a tekinteteket, az öt bolygó együttállása ugyanis akkor lesz a leglátványosabb holnap, kedd este. A jelenséget bolygóparádénak is lehetne nevezni a CNN szerint, de valójában arról van szó, hogy a Merkúr, a Vénusz, a Mars, a Jupiter és a Szaturnusz is jól láthatók lesznek majd a Hold közelében az égbolton.

A bolygók először kedd este bukkannak majd fel az égbolton a kis csoportjukban, de a jelenség a hónap hátralévő részében végig megfigyelhető lesz. Az előrejelzések szerint az együttállás pénteken lesz a leglátványosabb.

A Hold és mellette a fényes Vénusz
photo_camera A Hold és mellette a fényes Vénusz, holnap csatlakozik hozzájuk a többi bolygó az égbolton. Fotó: JACK TAYLOR/AFP

Az égi jelenség különlegessége, hogy a megfigyeléséhez nem feltétlenül van szükség távcsövekre, szabad szemmel is látható lesz a bolygók egy része, akár fényszennyezett területeken is. Először a félholdat érdemes keresni, a bolygók pedig az alatt rendeződnek majd el. A Vénusz lesz a legfényesebb mind közül, mellette bukkan fel az Uránusz (igaz, ezt már nehezebb lesz távcső nélkül és városok közelében észlelni). Alattuk lesz majd a Merkúr és a Jupiter, ezek kb. 20-30 perccel napnyugta után már láthatóvá válnak.

A Mars pedig a Jupiter, a Merkúr, a Vénusz, az Uránusz és a Hold után ugyancsak megjelenik majd jellegzetes vöröses színben.

A CNN-nek nyilatkozó Cameron Hummels, a Kaliforniai Technológiai Intézet asztrofizikusa elmondta, hogy a várható együttállás ugyan látványos, de egyáltalán nem ritka, pár évente előfordul hasonló. Épp ezért azt tanácsolja, hogy tulajdonítsanak neki túl nagy jelentőséget, de az érdeklődőknek mindenképpen javasolt megtekintenie a különleges bolygóparádét.

Csütörtök este a Svábhegyi Csillagvizsgálóban is van lehetőség távcsövekkel megnézni a Vénusz és az Uránusz együttállását.