Látványos felvétel készült az univerzum legnagyobb ismert spirálgalaxisáról

2023.02.14. · tudomány

Az NGC 6872, vagy más néven Kondor-galaxis az univerzum legnagyobb ismert spirálgalaxisa, két csúcsa között 552 ezer fényévnyire nyúlik el – a mi galaxisunk, a Tejútrendszer átmérője ehhez képest mindössze kb. százezer fényév.

A Földtől 212 millió fényév távolságra található galaxis a déli égbolton, a Páva csillagkép részeként látható. Most három különböző obszervatórium más-más hullámhosszúságú fényének felhasználásával alkottak képet a Kondor-galaxisról, hogy azt teljes pompájában láthassuk.

A chilei Európai Déli Obszervatórium Very Large Telescope (Nagyon Nagy Távcső) nevű eszköze a látható fény, a NASA egykori Galaxy Evolution Explorer nevű űrteleszkópja a távoli ultraibolya, míg a Spitzer űrtávcső az infravörös tartományban rögzített adatokat a galaxisról, ezek ötvözésével készült el ez a kompozit kép.

photo_camera Forrás: ESO

Az NGC 6872 a mérete mellett struktúrájában is nagyon különbözik a Tejútrendszertől, ugyanis egy küllős spirálgalaxisról van szó, amelynek magját egy egyenes, csillagokból és csillagközi anyagból álló szerkezet alkotja, a középen elhelyezkedő küllő végeitől pedig születő csillagokkal és rengeteg csillagközi anyaggal teli spirálkarok indulnak mindkét irányba.