A pillangók úgy 100 millió évvel ezelőtt jelentek meg először Észak-Amerikában

2023.05.08. · tudomány

A rovarok osztályának legkésőbb kifejlődött rendjét alkotó lepkékhez tartozó pillangóféléket (Papilionidae) az entomológiai szakirodalom a fosszilizálódott lenyomatok és borostyán-zárványok alapján mostanáig ázsiai eredetűnek tartotta.

A New Scientist viszont azt írja, hogy arról számolt be, hogy Floridai Természettudományi Múzeum nemzetközi hírű lepkekutatója, Kawahara Akito által vezetett nemzetközi kutatócsoport a világ 2300 lepkefajának genomját elemezve arra jutott, hogy a korábbi elképzelésekkel ellentétben Észak-Amerikában kezdődött a színpompás rovarok története. Legalábbis ezt mutatja az összes ismert lepkefaj 92 százalékának genomja alapján felállított filogeneteikai családfa. A kutatók ugyanis genetikai elemzéssel datálták, hogy időben mikor és földrajzilag nagyjából hol váltak szét fejlődésük során a különféle lepkecsoportok egymástól. A kutatók úgy becsülik, hogy a legelső pillangók körülbelül 100 millió évvel ezelőtt alakultak ki.

photo_camera A Magyarországon is megtalálható, szigorúan védett fecskefarkú lepke (Papilio machaon) Fotó: Wikipédia

A családfa szerint Észak-Amerikából a rovarok először Dél-Amerikát vették be, aztán Ausztrália, Ázsia és az indiai szubkontinens következett, hogy aztán Afrika után nagyjából 17 millió évvel ezelőtt megérkezzenek Európába. Kawahara és munkatársai úgy vélik, hogy a pillangófélék az első virágos növények elterjedését követően, a korai kréta időszakban az éjszakai lepkék őseiből fejlődtek ki kihasználva az új táplálékforrást, kiegészítve a virágos növények és a méhek között akkorra már meglévő koevolúciós kapcsolatot.