Kirúgással fenyegetnek egy klímakutatót, mert nem akar repülőre ülni
- Link másolása
- X (Twitter)
- Tumblr
Gianluca Grimalda klímakutató-közgazdász az elmúlt fél évben a klímaváltozás, a globalizáció és a társadalmi kohézia közötti összefüggéseket vizsgálta Pápua Új-Guineában. Gianlucát közben fegyveresek rabolták el, kirabolták, és úgy általában véve is elég rosszul telhettek a napjai, ezért a kutatása is csúszott: eredetileg szeptember 10-ig végeznie kellett volna, de ez nem jött össze.
A kutató, aki a Scientist Rebellion nevű klímakutató szervezet aktivistája is, nem akarta ezt még tetézni azzal is, hogy repülőre száll: úgy döntött, hogy 90 százalékkal kisebb kibocsátással, teherhajókon, kompokon és vonattal utazik majd vissza a munkahelyére, a németországi Kielbe. Ez egyébként nem lehetetlen: Pápua Új-Guineába is hasonlóan utazott.
Két hónap alatt vissza is érne
A munkáltatója, a Kieli Világgazdasági Intézet (IfW) viszont már már a szeptemberi határidő lejártakor is jelezte, hogy látni kívánja Grimaldát. Az intézet három napot adott a kutatónak, hogy jelenjen meg Kielben, majd miután ez a határidő is lejárt október 2-án, felszólították, hogy azonnal szálljon repülőre, ha pedig továbbra sem jelenik meg a munkahelyén, számoljon a következményekkel.
Grimalda szerint most választania kell az elvei és a munkája között, de továbbra sem hajlandó repülőre szállni, mivel úgy gondolja, hogy semmi nem köti a németországi íróasztalához, a munkáját utazás közben, a hajón vagy a vonaton is megfelelően el tudná végezni. A kutató-aktivista felajánlotta azt is, hogy fizetés nélküli szabadságra megy a nagyjából két hónapos, 22 ezer kilométeres út idejére, de az intézet ezt nem fogadta el.
A kutató szerint ráadásul az, hogy hogyan utazik, nem csak elvi, hanem egészségügyi kérdés is: mivel klímaszorongásban szenved, a repülés csak súlyosbítaná az állapotát. Az IfW nem kívánta kommentálni az ügyet.
Kapcsolódó cikkek a Qubiten:
A felmelegedés miatt egyre rázósabb repülőutakra lehet számítani
Egy friss kutatás szerint 1979 és 2020 között 55 százalékkal nőtt az erős turbulenciák előfordulása egy népszerű repülési útvonalon, mert a melegedő légkörben megváltozott a szélsebesség.
Az amszterdami Schiphol repülőtér három éven belül kitiltaná a magánrepülőgépeket
A Schiphol Európa negyedik legforgalmasabb repülőtere és a legnagyobb magánrepülési csomópontja. Több zajvédelmi és kibocsátáscsökkentési intézkedést is bejelentettek.
Az emberiség 10 százaléka felelős az energiafelhasználáshoz köthető szén-dioxid-kibocsátás feléért
A Nemzetközi Energiaügynökség friss elemzése szerint a klímaváltozás következményeit elsősorban a legkevesebbet kibocsátó országok szenvedhetik meg.