Rég nem láthattuk ilyen közelről a Jupiter vulkánholdját, az Iót

2023.10.18. · tudomány

A NASA Juno űrszondája október 16-án 11 645 kilométeres távolságban haladt el a Jupiter harmadik legnagyobb holdja, a Naprendszer legvulkanikusabb égitestjének tartott Io mellett, és közben olyan képeket készített, amilyeneket évtizedek óta nem láthattunk róla.

A mi Holdunknál valamivel nagyobb Iót több mint négyszáz vulkán tarkítja, és a Juno szonda friss felvételén jól kivehetők ezek árnyékai – a hold legnagyobb vulkánjai a Mount Everestnél is magasabbak.

Az Io hold 11 645 kilométeres távolságból, 2023. október 18-án
photo_camera Az Io hold 11 645 kilométeres távolságból, 2023. október 18-án Forrás: NASA / Ted Stryk

Az űrszonda, amely 2011-ben indult útjára, és 2016 óta vizsgálja a Jupiter pályájáról a bolygót és annak holdjait, legutóbb május végén küldött képeket az Ióról, akkor 35 ezer kilométeres távolságból.

Hogy ennél közelebbről milyen lélegzetelállító felvételeket képes készíteni, azt tavaly megmutatta, amikor mindössze 352 kilométerre repült el az Europa hold mellett. Az Io felszínét ennyire nem közelíti meg – a tervek szerint 2024 februárjában lesz hozzá a legközelebb, körülbelül 1500 kilométerre.

Ezelőtt az 1989-ben útnak indított Galileo űrszonda készített közeli felvételeket az Ióról, amit 2001-ben ért el – a NASA korábbi szondája hat éven át utazott a Jupiter irányába, majd nyolc évig keringett a bolygó és holdjai körül.

A Galileo felvétele az Ióról 1999. július 3-án
photo_camera A Galileo felvétele az Ióról 1999. július 3-án Forrás: NASA

A Juno végül ugyanarra a sorsra jut majd, mint a Galileo. Utóbbi 2003-ban végzett irányított zuhanást a bolygóba, hogy ne tegyen kárt a holdjaiban, amelyek közül néhányról úgy tartják, hogy folyékony vizet és így akár életet is rejthet, míg a Juno a tervek szerint 2025 szeptemberében csapódik a Jupiterbe.