Páratlan videón ahogy egy kardszárnyú delfin két perc alatt végez egy fehér cápával

Első alkalommal sikerült megörökíteni, ahogy a világtengerek egyik csúcsragadozója végez egy másikkal – írja az IFL Science. A Rhodes Egyetem tengerbiológusai által dokumentált és elemzett interakciót az African Journal of Marine Science folyóiratban március 1-én megjelent tanulmány ismerteti részletesen.

A kutatók még tavaly nyáron részesültek abban a nem mindennapi szerencsében, hogy a dél-afrikai Mossel-öbölben egy kifejlett hím kardszárnyú delfin (Orcinus orca) egyedül elejt egy fiatal fehér cápát (Carcharodon carcharias).

A 2023. június 18-án, helyi idő szerint délután 3 órakor, az öléssel és a zsákmány kizsigerelésével együtt mindössze két perc alatt lezajló akciót a kutatók által Starboard néven még 2015-ben lajstromba vett egyed hajtotta végre. A kifejlett hím tagja annak a delfincsapatnak, amely 2017-től cápákra vadászik Dél-Afrika partjai mentén.

photo_camera A Mossel-öbölben lezajlott vadászat stációi, balról a fiatal fehér cápa, jobbról és az utolsó kockán pedig Starboard Fotó: Christiaan Stopforth, Drone Fanatics SA / Arianna Di Bari, Shark Studies Center Scientific Institute

A most publikált zsákmányszerző interakció azért jelenthet kisebbfajta tudományos szenzációt, mert először sikerült megfigyelni, hogy egy kardszárnyú egyedül ejt el egy fehér cápát. Az orkák ugyanis rendszerint együttes erővel, az emberekéhez hasonló csoportos hajtások keretében ejtik el a szinte kizárólag csak az esszenciális tápanyagokban gazdag mája miatt zsákmányolt csúcsragadozókat, igaz, a dél-afrikai kutatók korábban már megfigyelték, hogy Starboard és Port nevű társa kettesben hajtják végre májszerző akciójukat.

Tavaly júniusban Port ugyanakkor sem a cserkelésben, sem az ölésben, sem pedig a máj megszerzésében nem vett részt – ehelyett 100 méteres távolságból követte az eseményeket.

A kutatók szerint Starboard azért vállalkozhatott egymaga a támadásra, mert a préda alig volt egy mázsa (100 kilogramm), miközben egy kifejlett fehér cápa átlagos tömege 2,5 tonna, testhossza pedig a 6,5 méter. Nem véletlen, hogy a hasonló fizikai paraméterekkel rendelkező kardszárnyú delfinek az egyedi helyett a cápavadászat kollektív formáit preferálják.

photo_camera A májától megfosztott préda partra vetett teteme 2023. június 18-án a dél-afrikai Mossel-öbölben Fotó: Christiaan Stopforth/ Drone Fanatics

Dél-afrikai kutatók először a 2010-es évek derekán figyeltek fel arra, hogy a cápaparadicsomnak számító Gansbaai-öbölben rendszeresen olyan állati maradványokat sodornak partra a hullámok, amelyek egyértelműen arra utalnak, hogy a kardszárnyú delfinek rákaptak a nagy fehér cápák vadászatára.

A Mossel-öbölbeli tavalyi akció részletes ismertetéséhez az alábbi videót mellékelték a kutatók: