A nemzetközi hajózásnak 2028-tól fokozatosan le kell jönnie a dízelről

Közel tízéves tárgyalássorozat után az ENSZ hajózási szervezetében globális megállapodás született a hajózási kibocsátások csökkentéséről – adja hírül a BBC.
A megállapodás a világ kereskedelmi hajózásának túlnyomó többségére vonatkozik, és azt jelenti, hogy 2028-tól kezdve a hajótulajdonosoknak egyre tisztább üzemanyagokat kell használniuk, ellenkező esetben bírsággal néznek szembe. A megállapodás majdnem szertefoszlott, miután Szaúd-Arábia az utolsó pillanatban szavazást kényszerített ki a londoni tárgyaláson, az Egyesült Államok pedig kivonult – de végül pénteken mégis létrejött a megegyezés.
A hajózás a globális kibocsátás mintegy 3 százalékáért felelős. Sok más ágazattól eltérően azonban az elmúlt évtizedben nemigen tudta csökkenteni a szén-dioxid-kibocsátását, és fosszilis üzemanyagokra támaszkodik, leginkább a dízelre.

A megállapodást az ENSZ Nemzetközi Tengerészeti Szervezetének (IMO - International Maritime Organization) londoni ülésén fogadtak el, azonban azt jelenti, hogy ez az első olyan iparág a világon, amely nemzetközileg előírt célokat tűzött ki a kibocsátás csökkentésére.
A leghatékonyabb intézkedés az lenne, ha a hajókat a fosszilis üzemanyagokról átállítanák a környezetbarát üzemanyagokra, de ez nagyon költséges. A nagy hajótulajdonosok számára a megállapodás most előírja, hogy növeljék a kevésbé szén-dioxid-intenzív üzemanyagok használatát, különben az üzemanyag elégetéséből származó kibocsátást tekintve, tonnánként akár 380 dolláros büntetéssel is számolhatnak.
Az UMAS tengerészeti tanácsadó cég becslései szerint a megállapodással 2030-ra 8 százalékos kibocsátáscsökkentést lehetne elérni az ágazatban. Ez elmarad az IMO két évvel ezelőtt elfogadott céljától, amely szerint az évtized végére 20 százalékkal kellene csökkenteni a kibocsátást.
Bár a végleges megállapodást elfogadták, azt szavazásra kellett bocsátani – amit Szaúd-Arábia kért, amely egy tucat más olajtermelő országgal, köztük Oroszországgal együtt ellenezte az egyezményt. Bár nem támogatták a javaslatot, az IMO tagjaiként mégis kötelesek lesznek végrehajtani azt.
Kapcsolódó cikkek a Qubiten: