Okosautópálya lett az M1-M7 budaörsi szakaszából
Az M1-M7 autópálya mintegy 800 méternyi budaörsi szakaszán, a Magyar Közút és a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) együttműködésében 39 különböző szenzort helyeztek el a napokban, amelyek valós időben figyelik a járművek mozgását a kijelölt útszakasz mindkét oldalán. Az így keletkezett információkat pedig folyamatosan továbbítják a Magyar Közút adatközpontjában elhelyezett szuperszámítógépbe.
A rendszer a forgalom valós idejű érzékelése és modellezése révén a jövő közúti közlekedésének alapvető építőeleme lehet. A most felépült infrastruktúra nem csupán az okos vezetéstámogatás mintaprojektje, hanem az önvezetési funkciókkal kapcsolatos autóipari fejlesztések ideális tesztkörnyezete is egyben - írja a BME Gépjárműtechológia Tanszékének közleménye.
Az Eureka Central System projekt keretében a tanszék munkatársai végezték el a kihelyezett műszerek (radarok, lézeralapú távérzékelők /LIDAR/, hőkamerák, és különböző látószögű optikai kamerák) kalibrálását, valamint kidolgozták és betanították az AI-alapú modelleket, amelyek elvégzik a kijelölt útszakasz teljes digitális leképezését. Ebben a „digitális iker” néven futó rendszerben valós időben jelenik meg az autópálya összes tereptárgya, valamint az ott közlekedő valamennyi jármű is. Ez alkalmas arra, hogy olyan információkkal lássa el a közlekedésben résztvevőket, amelyeket az adott járművek saját szenzorok hiányában, vagy elhelyezkedésük miatt képtelenek szolgáltatni. Ennek nyomán kiszámíthatóbbá és biztonságosabbá válhat a közlekedés, javulhat a reakcióidő, ami végső soron a balesetek számának csökkenésében is tetten érhető lesz.
„A digitális iker ugyanakkor ideális lehetőséget teremt a vezetőtámogató vagy önvezető rendszerek tesztelésére is" – részletezi Dr. Rövid András, a BME környezetérzékeléssel foglalkozó kutatócsoportjának vezetője, az Eureka projekt szakmai vezetője. A tesztek ugyanis valós szituációkat modellezve folytathatók le a fizikai kockázatok nélküli virtuális környezetben, és ily módon jelentősen lerövidíthető a fejlesztési idő is.
A BME kutatócsoportja maga is részt vesz számos ilyen fejlesztésben, és arra számítanak, hogy ez az Európában elsőként nálunk létrehozott okosautópálya-szakasz vezető nemzetközi autóipari partnerek kutatási projektjeit is bevonzza.
Az M1-M7 okosautópálya-szakasza a jelenlegi 800 méterről hónapokon belül 1500 méteresre bővül, tovább növelve a tesztelési lehetőségeket. Az itt nyert tapasztalatokra építve kezdődhet majd meg az intelligens forgalomirányítás infrastruktúrájának nagyobb léptékű kiépítése, amely fejlesztés egyik kiemelt célja a balesetek számának visszaszorítása. A balesetek megelőzése az emberi életek védelmén túl komoly gazdasági előnnyel is jár: ma egyetlen baleset miatti forgalomleállás óránként átlagosan 50-60 millió forintos kárt okoz.
Kapcsolódó cikkek a Qubiten:
Észre sem vettük, és elárasztották az utakat a böhöm nagy autók
Amerikából gyűrűzött be Európába az SUV-k divatja, és a családi egyterűek háttérbe szorulásával lassan nem marad más választás, mint egy batár. Amire ráadásul a kisebb autók is hasonlítani akarnak: a Swiftek országából mi is a Vitarák országa lettünk.
Hogyan viszonyul egy ország gazdasági fejlettsége ahhoz, hogy mennyi autópályája van?
Azt gondolnánk, hogy ahol több az autópálya, ott mindenképpen szárnyal a gazdaság, de az Eurostat nemrég közzétett adatai szerint ennél bonyolultabb a helyzet.