Hogyan készíthet fel az iskola a száz évig tartó karrierre?
Az elkövetkező évtizedekben már megszokott lesz, hogy az emberek száz évig élnek, sőt, akár 150 évig is kitolódhat egy-egy ember élettartama – állítja David Sinclair, a Harvard Egyetem öregedéskutató laboratóriumának vezetője. Mindezzel együtt jár, hogy a munkával töltött életkor is kitolódhat a munkavállalók hetvenes, nyolcvanas, akár százas éveiig. Sinclair legalábbis így látja: ahogy az Axiosnak kifejtette, „az emberi életutat újra kell tervezni. A jövő munkahelyei egészséges, energikus 75 fölöttiektől nyüzsögnek majd, talán leginkább a nonprofit területeken, de az is lehet, hogy az idősebbek a családjuk segítésére fordítják majd erejüket. Az új technológiáknak köszönhetően a nők bőven 40 éves kor fölött kezdhetik a családalapítást.”
Miközben az előrelátók már készülnek az automatizálás és a stagnáló fizetések által meghatározott jövőbeli munkaerőpiac kihívásaira, közülük is kevesen számolnak az idős munkavállalók beözönlésére. Ha ez a trend valóban eluralkodik a közeli jövőben, még nehezebb lesz a munkaerőpiacon a vérfrissítés és a tapasztalatok felhalmozása közötti egyensúly megteremtése, nem beszélve arról, hogyan is kellene majd kinéznie annak a közoktatásnak, amely 10-15 év alatt képes a gyerekeket felkészíteni egy akár száz évig is elhúzódó karrier fordulataira.
A Pearson nevű brit oktatási cég, az innovációban utazó Nesta és az Oxford Martin School szakértői A készségek jövője – foglalkoztatás 2030-ban című tanulmányukban foglalták össze, hogyan működhet a jövő munkaerőpiaca és oktatása, ha nemcsak a sokat emlegetett gépi térhódításra fókuszálunk, hanem egy nagy lépést hátrálva a teljes képet figyelembe vesszük.
Módszertan
A kutatók elsősorban két elméleti kérdésre keresték a választ: milyen foglalkozásokból nő, avagy csökken a kereslet a jövőben, illetve ha egy gyerek ma kezdi el az iskolát, (ideális oktatást feltételezve) milyen készségeket sajátítson el ahhoz, hogy felkészüljön egy esetlegesen egész évszázadot felölelő karrierre? Az időtávlatot 2030-ban határozták meg, mert azok a gyerekek, akik most kezdik meg iskolai életüket, nagyjából ebben az időpontban hozzák majd első karrierdöntéseiket.
A készítők elsőként kiválasztották azokat a „megatrendeket”, amelyek meghatározzák a jövőt: demográfiai változások, politikai bizonytalanság, globalizáció, jövedelmi egyenlőtlenség, környezeti fenntarthatóság, urbanizáció és természetesen a technológiai fejlődés. Majd a választott témákról összegyűjtött adatok mentén jövőbe látó szakértőket kérdeztek ki arról, hogy mi várható. A kapott eredményeket gépi tanulási algoritmus elemezte tovább, aztán az adatokat összevetették az amerikai foglalkozási adatbázis információival (O*NET), illetve annak angliai megfelelőjével. Az így szűkített listát ismét megkonzultálták a szakértőkkel, így jött ki, melyek azok a szakmák, amelyek a jövőben nagy valószínűséggel másféle feladatkörökből állnak majd, mint most, illetve melyek azok a készségek, képességek és tudástartalmak, amelyeket a jelen oktatásának át kellene adnia, hogy a gyerekek elboldoguljanak a jövő munkaerőpiacán. A tanulmányról készítői azt állítják, hogy jelenleg ez a legszéleskörűbb kutatás a témáról.
A kutatás néhány fontos megállapítása:
- A jövő nem olyan sötét, mint szalagcímek alapján hinnénk: nagyon sok mai munkakörre 2030 után is szükség lesz. Igaz, könnyen lehet, hogy a munkához, amelyet ma végzünk, húsz év múlva másféle tudásra, készségekre lesz szükség.
- A jövő diákjainak igenis szükségük van a mély tudásra is a megfelelő készségek mellett, ellentétben azzal a közvélekedéssel, hogy ma már elég az is, ha tudjuk, hogyan és hol keressünk rá az interneten a hiányzó információra. „Szükség van a tudásra, hogy arra épülhessen a következő szint” – fogalmaz Amar Kumar, a Pearson elnökhelyettese.
- A STEM (temészettudományok, technológia, mérnöki tudományok és matematika) témakörökhöz kapcsolódó tudás valóban rendkívüli haszonnal bír majd, de hosszú távon muszáj, hogy olyan emberközpontú szemlélettel párosuljon, ami a pszichológia és az antropológia sajátja. „2018-ban könnyen szerzel munkát, ha jó fejlesztő vagy. De hogy ez 2030-ban is így lehessen, más adottságokra is szükséged lesz.”
- Akármilyen hosszúra nyújtják a felsőfokú képzést, a lehetetlennel határos, hogy bárki elsajátítsa az összes magasabb rendű készséget, amire majd szüksége lesz a következő 8-10 évtizedben. Ehelyett a munkavállalók periodikusan visszatérnek majd a felsőoktatásba, hogy felfrissítsék tudásukat.
Több kell ide, mint „21. századi készségek”
A minden eddiginél átfogóbbnak mondott számítások alapján csak minden ötödik munkavállaló tevékenykedik olyan munkakörben, amely az automatizáció miatt visszaszorul. Míg más kutatások alapján a mezőgazdaságban, a kereskedelemben és az építőiparban lesz jóval kevesebb emberre szükség, a Pearson-féle számítás szerint heterogénebb a kép, és ezekben az iparágakban is teremhet babér a jövőben az emberi munkaerőnek a megfelelő készségek elsajátításával.
Az előrejelzés szerint minden tizedik munkavállaló olyan területen dolgozik, amely vélhetően növekedés előtt áll: de tartozik az oktatás és az egészségügy, ahol a technológiai haladás nem csökkenti a munkaerő-igényt; az öregedő társadalom és az élethosszig tartó tanulás miatt ebben a két alrendszerben éppen ezzel ellentétes a trend.
Tízből hét munkavállaló olyan munkakörben van, amelynek bizonytalan a jövője. Azonban a későbbiekben felsorolt készségek – amennyiben az oktatásban hangsúlyt kapnak, és a munkáltatók is partnerek ebben – segíthetnek abban, hogy a dolgozók jobban felkészülhessenek az elkövetkező évtizedekre.
Bár elterjedt nézet, hogy „21. századi készségek” kellenek majd a jövő munkaerőpiacán, ez a kutatás cizelláltabb eredményekre jutott. Érdekes, hogy az Egyesült Államokban és az Egyesült Királyságban eléggé különbözik a jövőbeli munkavállaló hasznos képességeinek rangsora (lásd a cikk végén). Az USA-ban olyan interperszonális képességek válnak még fontosabbá, mint a tanítás, a társadalmi fogékonyság, a szolgálatkészség és a meggyőző erő. Emellett persze olyan kognitív képességek is sokat nyomnak majd a latban, mint a problémamegoldás, az eredeti gondolatokra való képesség, az ötletgazdagság vagy az aktív tanulás. Az Egyesült Királyságban viszont inkább a rendszerközpontú gondolkodással összefüggő készségekre lesz szükség – legalábbis a Pearson-féle előrejelzés szerint –, mint például a helyes döntéshozatalra, a rendszerek elemzésére, értékelésére való képesség.
Ahogy már fentebb röviden kitértünk rá, a kutatásból egyértelműen kiderült, hogy a tudás igenis fontos a jövő gazdaságának: az Egyesült Államokban nagyjából a készségekkel egyenlő mértékben esik latba, míg az Egyesült Királyságban némileg a készségek felé billen a mérleg.
A foglalkozások és az ahhoz szükséges készségek nincsenek kőbe vésve. Újra lehet gondolni munkaköröket úgy, hogy az emberi képességeket a technológia teremtette produktivitással párba állítva végső soron növekedjen az élőmunkaerő-igény. Tudjuk, hogy a robotok egyszer képesek lesznek hidakat építeni és betegségeket diagnosztizálni, de az emberek megőrzik azt a különleges képességüket, hogy ők képesek hidakat tervezni is, és tudják, hogyan kell gondoskodni egy beteg gyerekről.
Mindezek alapján Angliában az alábbi területeken várható leginkább növekvő igény az emberi munkaerőre:
- Kereskedelem és vendéglátás,
- tanítás és oktatás,
- sport és fitnesz,
- természet- és társadalomtudományok,
- szabadidő- és vendéglátás-menedzsment,
- egészségügyi és szociális ellátással kapcsolatos menedzsment,
- művészet, irodalom és média,
- közszolgáltatások,
- alapvető szolgáltatások,
- mentálhigiéné.
Az Egyesült Államokban:
- Óvodai, iskolai és gyógypedagógiai nevelés,
- állatgondozás,
- igazságszolgáltatás,
- felsőoktatás és felnőttképzés,
- műszaki területek,
- fodrászat, kozmetika, manikűr stílustanácsadás stb.,
- társadalomtudományok,
- tanácsadás, szociális ellátás,
- könyvtárak, levéltárak és múzeumok,
- szórakoztatóipar, sport.
Mit tanítson az iskola?
Tízes listán szedték össze azt is, melyek a legfontosabb kvalitások, amelyek egy napjainkban született gyereket hozzásegítenek ahhoz, hogy a jövőben megbecsült munkaerő legyen. Itt is külön brit és amerikai lista készült, a két rangor közös eleme, hogy számos tanuláshoz kapcsolódó készség is előbukkan. Íme az amerikai skillrangsor:
- Tanulási stratégiák (azaz tanulás vagy tanítás közben a leghatékonyabb módszer kiválasztására való képesség)
- pszichológia (az emberi viselkedések, az egyéni eltérések felismerése a munkahelyen),
- mások tanítására való képesség,
- szociális intelligencia (érteni, mások miért reagálnak úgy, ahogy),
- szociológia és antropológia (utóbbinak a soknemzetiségű munkahelyen lehet haszna),
- oktatás és továbbképzés,
- koordináció (együttműködés)
- eredetiség,
- ötletgazdagság,
- aktív tanulás (azaz az új információk beépítése a jelenlegi és jövőbeli problémamegoldó mechanizmusokba).
Az Egyesült Királyságban így fest a lista:
- Helyes ítélet- és döntéshozatal,
- ötletgazdagság,
- aktív tanulás,
- tanulási stratégiák,
- eredetiség,
- rendszerek áttekintésére való képesség (érteni a rendszert),
- deduktív érvelés,
- komplex problémamegoldás,
- rendszerek értékelése (javítani tudni a rendszeren, ha kell),
- mások és önmagunk ellenőrzése, értékelése a jobb eredmények érdekében.
Mindezek fényében a szerzők tesznek néhány javaslatot, hogyan lehetne a fenti szép elvek közül minél többet megvalósítani.
Az oktatási rendszerek lépjenek tovább a „21. századi készségek” gondolatán, az elnyűtt fogalom helyett tanítás támogatásán, a fent részletezett, finomabb készségek kialakításán kellene dolgozni. Ezen kívül új eszközökkel, új szemlélettel kell felruházni a tanárképzést, az oktatásnak pedig gyorsabban kell alkalmazkodnia a munkaerő-piaci trendekhez. Végül a mostaniaknál rugalmasabb tanulási utakat kellene felajánlani: ahogy a változások egyre gyorsabban bekövetkeznek, úgy az igény is megnő a gyors tudáaszerzésre, átképzésre.
A munkaadók szempontjából fontos, hogy tervezzék újra a munkaköröket úgy, hogy kialakuljon a gépi és a humán erőforrás közötti egyensúly, ezáltal a termelékenységben is elérhetik a maximumot. Ne az egyetemi oklevél legyen az egyetlen fokmérője annak, hogy valaki alkalmazható-e, vagy sem, mivel ma már sokféle úton lehet a tudást megszerezni, a munkaadók pedig koncentráljanak inkább a tehetség felismerésére és gondozására.
És mit tegyünk mi, a humán erőforrás? Fejlesszünk ki olyan egyedülállóan emberi készségeket, mint amiket ebben a tanulmányban listáztak: pl. eredetiség, ötletesség vagy az aktív figyelem képessége és kötelezzük el magunkat az élethosszig tartó tanulás mellett, mert a gazdasági-technológiai fejlődés üteme a legkevésbé sem garantálja, hogy a tinédzser korunkban kiválasztott, a húszas éveinkben elsajátított foglalkozásunk örökké megmarad.