Az ág is húzza, mégis hasít az Uber

Most tette közzé a negyedéves pénzügyi jelentését az Uber, amiből kiderül: a vállalat nettó bevételei 2,5 milliárd dollárra nőttek,. Ez 67 százalékos növekedést jelent a tavalyi első negyedévhez képest, és 7 százalékkal haladja meg az előző negyedéves bevételt. A vállalat egyúttal  bejelentette, hogy újabb részvénykibocsátási kört indít, azzal a céllal, hogy nagyjából 600 millió dollárnyi tőkét tudjon behúzni.

Mindez arra utal, hogy a cég kezd talpra állni azóta, hogy 48 milliárd dollárral zárta a tavalyi évet, ugyanis mostanra a vállalat összértéke már 62 milliárd dollárra nőtt, ami azért még mindig elmarad a korábbi 69 milliárdos csúcstól.

A konszolidációt semmiképp nem könnyítette meg az a több frontos perhadjárat (adatlopási botrány, EU-s szabályozás, Waymo-per), ami a közösségi fuvarmegosztó ellen indult az utóbbi fél évben. A cég az 2017-es utolsó negyedévet például 1,1 milliárdos, az azt megelőzőt pedig 1,46 milliárdos buktával zárta.

Katasztrófa katasztrófa hátán

Ráadásul a vállalat 2017-es botrányai gyakorlatilag teljes pr-katasztrófához vezettek: kiderült, hogy a cég az adatlopásokat több éves titkolózással tetézte, lebukott a rivális Lyftről való kémkedéssel, tavasszal 20 alkalmazottat kellett kidobnia a szexista légkörről szóló vádak miatt, és az indiai sofőr által elkövetett nemi erőszakot is megpróbálta eltussolni. Júniusban a cég rossz szellemének tartott Travis Kalanick is kénytelen volt lemondani vezérigazgatói pozíciójáról.

Az Ubernek az elmúlt években sorban kellett kivonulnia Európában Bulgáriából, Magyarországról, Dániából, Olaszországból, idén pedig a legnagyobb európai piacnak számító Németországból is. Ázsiában már korábban betiltották Japánban és Taiwanon, de most márciusban a délkelet-ázsiai piacon is összeolvadt a Grabbel, a helyi riválissal.

A mostani befektetők közt lehet a Coatue (az Uber mellett a Lyft, a jet.com és a Snapchat befektetője), az Altimeter (Airbnb, Namely), a TPG (Spotify, Vice, Etsy), továbbá a cég magas osztalékkal rendelkező alkalmazottai.

Pénzügyi stabilitás helyett növekedés

Dara Khosrowshahi, a vállalat új vezérigazgatója azt nyilatkozta, hogy idén minden túlteljesítést még határozattabban forgatnak majd vissza a fő üzletbe, és a cég tovább terjeszkedik a nemrég elindított Uber Eats ételfutár-leányvállalattal, valamint a frissen megszerzett közösségi kerékpár-megosztóval, a JUMP-pal.

Ezzel a legtöbb tech-céghez hasonlóan az Uber is a növekedésre fókuszál ahelyett, hogy a bevételeket próbálná stabilizálni. Mindez persze ez nem nagy meglepetés azután, hogy a vállalat ötéves tervében az önvezető légitaxik röppályára állítása is szerepel - amihez még annak ellenére is ragaszkodik, hogy az ambiciózus ötletért felelős termékigazgató múlt szombaton hagyta ott a céget.

Fűt-fát ígért a kampányban, de valóban környezetbarátabb és zöldebb lesz Budapest Karácsony Gergely alatt?

Még hivatalba sem lépett Budapest új főpolgármestere, legfontosabb kampányígéretei közül már kettő is veszélybe került. Úgy tűnik, a dugódíjat nem lesz olyan egyszerű bevezetni, mint elsőre tűnt, a Liget projekt építkezéseinek leállítása pedig elvben jól hangzott ugyan, de a gyakorlatban kivitelezhetetlennek bizonyulhat. Mit ígért Karácsony a kampányban, és mit sikerül vajon betartani?

A klímakatasztrófa is egy biznisz, ami tökéletesen illeszkedik a kapitalizmus logikájába

Azzal, hogy az éghajlatváltozás kiváltóiként az államközi testületek és a média is következetesen az emberiség egészére mutogat, nemcsak a valódi felelősök ússzák meg, hanem a hatékony óvintézkedések is elmaradnak. Minél súlyosabb a klímaválság, annál inkább megéri a klímakatasztrófába befektetni – állítják magyar és külföldi ökofilozófusok.