Elon Musk új szenvedélye: a hadronütköztetés

Nem kizárt, hogy Elon Musk egyik cége is részt vesz a Nagy Hadronütköztető utódjának kivitelezésében.

Tavaly júliusban, Londonban a Royal Society nevű patinás brit tudományos akadémia egyik gyűlésén találkozott egymással a genfi központú Európai Nukleáris Kutatási Szervezet (CERN) olasz igazgatója, Fabiola Gianotti és Musk, aki a Tesla és a SpaceX mellett újabban a Boring Company nevű alagútfúró cégével is szívesen büszkélkedik.

Miután a CERN nemrég közzétette a felújítás miatt épp két évig szünetelő Nagy Hadronütköztető utódja, a Jövőbeli Körkörös Ütköztető (Future Circular Collider) tervét, az erről hírt adó MIT Technology Review úgy számolt, hogy jó esetben 2040-re elkészülő részecskegyorsító 100 kilométer hosszúságú alagútjának kiépítése 5 milliárd eurós építési költséggel járna. Musk erre egyből Twittert ragadott, és az írta, a CERN igazgatója már a júliusi találkozón megkörnyékezte őt az új ütköztető alagútja miatt, most pedig nyilvánosan kihirdette, hogy ha a Boring Companyre bíznák a fúrást, eurómilliárdokat spórolna a szervezet.

A CERN sajtóosztálya gyorsan reagált is a Twitteren, nem éppen visszautasító hangnemben: „ami a jövőbeli nagyobb gyorsítók projektjeit illeti, a CERN nyitott az új, költséghatékony technológiák felé, amelyek elősegítik a kivitelezést, a szükséges alagutakat is ideértve”. A tervezett gyorsító egyébként négyszer nagyobb területű és tízszer nagyobb energiával képes ütköztetni a részecskéket, mint a Nagy Hadronütköztető.

Ha Musk nem a levegőbe beszél, és a Boring Company szakemberei tényleg képesek költséghatékonyabb megoldást találni a kivitelezésre, akkor tényleg megvalósulhat a CERN-Musk együttműködés, mivel a hírek szerint több, a finanszírozásról döntő tisztségviselőt nem nyűgözték le a 7,5 milliárd euróból felépült Nagy Hadronütköztető eredményei, Higgs-bozon ide vagy oda.

A Boring Company eddig elsősorban az amerikai nagyvárosi tömegközlekedés forradalmasítására koncentrált: tavaly először a Washington és New York közötti, föld alatti hipervonat alagútjának fúrását kezdték meg, majd Los Angeles alatt is elkezdett mozgolódni a cég, ennek eredményét decemberben be is mutatta Musk.

Kapcsolódó cikkek a Qubiten: