A nagy autógyárak beintettek Trumpnak, és megállapodtak Kaliforniával az alacsonyabb kibocsátásról

2019.07.26. · gazdaság

Donald Trump amerikai elnök 2017 óta hangoztatja, hogy kormánya enyhítené az Obama-érában bevezetett szigorú kipufogógáz-kibocsátási normákat, tavaly pedig azt is előrevetítette, hogy Kaliforniától, vagyis az egyetlen olyan államtól elvenné az önrendelkezés jogát, ami 2009 óta saját hatáskörben dönthet arról, milyen kibocsátási sztenderdet állít az autósok elé.

Kalifornia vezetői ezért most titokban egyeztek meg négy nagy autógyártó céggel (BMW, Ford, Honda, Volkswagen) arról, hogy amennyiben a szövetségi kormány tényleg elveszi ezt a jogot az államtól, a gyártók önként vállalják a jelenlegi kibocsátási normák fenntartását. Ehhez az egyezséghez 12 másik állam is csatlakozott.

Donald Trump egy Chevrolet Camaro kabrióban, a 2011-es Indy 500 idején
photo_camera Donald Trump egy Chevrolet Camaro kabrióban, a 2011-es Indy 500 idején Fotó: Michael loccisano/AFP

A környezetvédelmi hivatal szerint a kaliforniai akció csak egy ügyes PR-húzás

A Fehér Ház nyilatkozata szerint „nem az egyes államoknak, hanem egyedül a szövetségi kormánynak lenne szabad ezt a sztenderdet felállítani”, míg Gavin Newsom kaliforniai kormányzó csütörtökön elmondta, hogy „Kalifornia, több állam koalíciója és ezek az autógyártók mutatják az utat az olyan okos politikai döntésekben, amelyek a levegőnket tisztán és biztonságosan tartják mindannyiunk számára.”

Newsom hozzátette:

„Arra kérem az autóipar többi szereplőjét, hogy csatlakozzon hozzánk, a Trump adminisztrációt pedig arra, hogy fogadja el ezt a kompromisszumot, ahelyett, hogy az idejétmúlt szabályozások visszaállítására törekedne. Ez a helyes lépés a gazdaságunk, a népünk és a bolygónk számára.”

Az Interstate 80 autópálya San Franciscót és Oaklandet összekötő szakasza
photo_camera Az Interstate 80 autópálya San Franciscót és Oaklandet összekötő szakasza Fotó: JUSTIN SULLIVAN/AFP

A megállapodással akár jó tárgyalási pozícióból is kezdhetné a szövetségi egyeztetéseket Kalifornia, ugyanis ebben az államban bonyolítják le az amerikai járműeladások 12 százalékát, a négy említett autógyártó cég pedig a globális autópiac körülbelül 30 százalékáért felel. Igaz, a kaliforniai önszabályozás megszüntetését sürgető Amerikai Környezetvédelmi Hivatal (EPA) már jelezte is, hogy az autógyártókkal kötött egyezség nem több, mint egy ügyes PR-húzás.

Olcsóbb autókat és tisztább levegőt eredményezne a megállapodás

„A feltételek, amelyekről megegyeztünk, biztosítják a szabályozási stabilitást, és így a járművek megfizethetőségét is, valamint csökkentik a megfelelési költségeket, ami nagyobb környezeti előnyökkel jár” – írják az autógyártók közös közleményükben. A cégeknek azért is fontos az egységes szabályozás, mert ha államonként változnának a törvények, az felborítaná a gyártás rendjét, ami az esetleges büntetésekkel együtt megdobná a költségeiket.

A megegyezés szerint az autógyárak 2026-ig növelik az új autóállományaik üzemanyag-hatékonyságát, a jelenlegi 37 mérföld per gallonos (mpg) értékről fokozatosan 50 mpg-ig – ez 4,7 litert jelent 100 kilométeren. A megnövekedett üzemanyag-hatékonyság értelmében kevesebb üzemanyagot égetnek el az autók, aminek következményeképp kevesebb üvegházhatású gáz kerül a légkörbe.

Kapcsolódó cikkek a Qubiten:

link Forrás
link Forrás