Miért érzed magad szokatlanul fáradtnak a karanténban, és hogyan lehet ebből kitörni?

Nincsen túlélhető és fenntartható jövőnk tudomány nélkül, ahogy nekünk sincsen nélkületek. Támogasd a Qubit munkáját!

Semmi meglepő nincs abban, ha az ember fáradtnak és kimerültnek érzi magát, miközben a kényszerű szobafogságban az égvilágon semmi megerőltetőt nem csinál hetek óta – hívja fel a figyelmet a Conversationben egy százezreket, milliókat érintő, mégis kevéssé középpontban álló problémára Sarita Robinson és John Leach, a Central Lancashire-i Egyetem, illetve a Portsmouth-i Egyetem pszichológus kutatója. Annak ellenére, hogy sokan hetek, hónapok óta alig teszik ki a lábukat a lakásukból, könnyen lehet, hogy a nap végére szokatlanul fáradtnak érzik magukat, lényegesen hamarabb aludni térnek, testileg, lelkileg egyaránt túlhajszoltak, kimerültek.

A jelenség hasonló ahhoz, amikor valaki például új országba költözik: ahhoz, hogy teljesen átálljon az új életvitelre és maximálisan alkalmazkodjon a megváltozott környezethez, nagyjából 3 hónapra van szükség. 

Az adaptáció folyamatosan történik, érdemes azonban figyelni a 3. hét környékén várható kritikus időszakra. Egy-két hét bezártság után a szokatlan fáradtság mellett sokan tapasztalhatnak levertséget, szűnni nem akaró szomorúságot és kétségbeesettséget is. A tünetek hátterében a szorongás és a kilátástalanság érzése állhat, az emberek ugyanis 2-3 hét után kezdik felismerni, hogy amit gyorsan múló, átmeneti időszaknak gondoltak, az hosszú időre átrendezi az életüket. A jó hír, hogy a motiválatlanság és a levertség a kritikus időszak után nyomtalanul eltűnik, és jó eséllyel vissza sem tér. 

Az új helyzetekhez való alkalmazkodást és a kellemetlen tünetekkel terhelt átmeneti időszakot könnyebbé és gyorsabbá lehet tenni néhány praktikus óvintézkedés szigorú és következetes betartásával:

  • élmények rögzítése: az átmeneti időszakban sokat segít a nehézségek feldolgozásában a naplóírás.
  • Napirend készítése és betartása: a napi ütemtervek készítése elősegíti, hogy az ember úgy érezze, a megváltozott helyzetben is uralja az életét.
  • Rendszeres napi pihenőidők beiktatása, amely időszakokban a rendelkezésre álló csatornákon (telefon, videócset) érdemes mások társaságát keresni.
  • Rendszeres testmozgásnak dedikált időszakok beiktatása.
  • Rövidebb és hosszabb távú tervek készítése, célok kijelölése.
Ha tetszik, amit csinálunk, ha te is fontosnak tartod, hogy magyar nyelven legyen egy okos és közérthető lap, ami nem a politikai barikádok csatazajáról tudósít, hanem a ránk váró – bátran mondjuk ki, ez az év is megmutatta, mennyire nem túlzás ez – civilizációs kihívásokkal foglalkozik, ami fel meri tenni a jövőnkkel kapcsolatos igazi kérdéseket, és meg is mutatja a modern tudomány válaszait mindezekre, nos ha ez szerinted is olyan égetően fontos, ahogy mi gondoljuk: heroikus munkát végző hat újságíróval, sok tucatnyi kutatóval és csak egy egészen kicsi kiadóval a hátunk mögött, akkor támogasd a munkánkat rendszeresen – számít a segítséged!

Kapcsolódó cikkek a Qubiten: