Pléh Csaba: A távoktatás mutatja meg, milyen jól képzett értelmiségiek a magyar tanárok

2020.04.15. · tudomány

A koronavírus miatti nehéz helyzetben bebizonyosodott, hogy milyen sok kezdeményezőkészség és önállóság van a magyar pedagógustársadalomban – mondta Pléh Csaba a Magyar Tudományos Akadémia honlapján szerdán megjelent interjúban. A nyelvész pszichológus arra számít, hogy a távoktatás kihívásaira adott válaszok miatt a tanárok megbecsültsége és tekintélye is nőni fog a jövőben.

Az MTA Közoktatási Elnöki Bizottságának elnöke szerint az iskolák bezárásával az egyébként egyre centralizáltabb oktatásban hirtelen decentralizált helyzet állt elő, ez pedig sok újítást, kreatív megoldást követelt meg a tanároktól és a diákoktól is. Bebizonyosodott szerinte az is, hogy a tanárok igen jól képzett értelmiségiek, akik képesek az új helyzetek megoldására, erre az innovatív erőre pedig a járvány után is érdemes építeni.

Pléh Csaba ezért azt is felvetette, hogy a távoktatáshoz alkalmazott rengeteg saját fejlesztésű megoldás és tananyag mellett a Magyar Tudományos Akadémiának is hozzá kellene járulnia a digitális oktatás további fejlesztéséhez, ehhez egy virtuális tanterv- és tananyag-fejlesztési intézet felállítását javasolta. Az Akadémia ezen az intézeten keresztül minősítené, akkreditálná a távoktatásban használt anyagokat, emellett folyamatosan fejlesztené a digitális oktatás módszereit és eljárásait.

A társadalom értékeli az erőfeszítést

Pléh Csaba elmondta azt is, hogy a digitális oktatás sok kihívás elé állította a pedagógustársadalmat, de a tanárok erőfeszítéseinek társadalmi visszhangja is kiemelkedően jó volt, egyre többen becsülik az új helyzetre való átállásra adott kreatív, előremutató megoldásokat.

Pléh Csaba akadémikus, kognitív tudós, az MTA elnökjelöltje, aki korábban főtitkár-helyettesi posztot is betöltött
photo_camera Pléh Csaba Fotó: Végel Dániel

Az MTA az iskolák bezárásakor a távoktatást segítő tananyagokat, applikációkat és programokat is közzétett, ezzel a nyelv-, történelem-, ének-zene-, fizika- és kémiaoktatást támogatták. A segédanyagok többsége eredetileg nem távoktatáshoz készült, kivéve a Zenesziget nevű ének-zenei applikációt, de hasznosíthatók az otthoni oktatásban is.

A jelenleg kialakult helyzet rávilágított arra is, hogy a hátrányos helyzetű diákok, régiók esetében nem mindig állnak rendelkezésre a távoktatáshoz szükséges technikai eszközök, Pléh szerint ezért az oktatásirányítás morális kötelessége az is, hogy mindenki számára egységes és magas színvonalú oktatást biztosítson.

Kapcsolódó cikkek a Qubiten:

link Forrás
link Forrás
link Forrás