Átírhatja az emlősök evolúciós törzsfáját a 66 millió évvel ezelőtt élt madagaszkári bestia

Nincsen jövőnk tudomány nélkül, nincsen Qubit nélkületek. Támogasd a munkánkat!

66 millió évvel ezelőtt élt egy házimacska-méretű, de borzszerű ősemlős, amelynek a teljes paleontológiai és taxonómiai leírása áprlis 29-én jelent meg a Nature-ben. Az állat a déli félteke mai kontinenseit és szigeteit, illetve a mai északi féltekéről az Arab-félszigetet és Indiát is magába foglaló őskontinens, a Gondwana lakója volt.

Az Adalatherium hui névre keresztelt állat első maradványaira még 1999-ben bukkantak Madagaszkár északnyugati részén, a Mahajanga-medencében, a további ásatások során aztán sikerült rendkívül jó állapotú fosszíliákat találniuk a Denveri Természettudományi Múzeum kutatóinak.

A kutatók szerint a fosszíliaként fennmaradt, alig több mint 3 kilogramm testtömegű példány még nem érte el a kifejlett méretét, felnőtt fajtársai valószínűleg nagyobbak lehettek. Ebben jelentősen különbözik a világ más pontjairól abból az időből előkerült egyéb emlősöktől, amelyeknek a mérete legfeljebb a mai cickányét érte el. Nem véletlen, hogy felfedezői bestiaként emlegetik a most leírt fajt.

Az Adalatherium hui számítógépes rekonstrukciójaForrás: Denveri Természettudományi Múzeum

A kutatók úgy vélik, hogy az állat egyedi jellemzői az után alakulhattak ki, hogy Madagaszkár szigetté vált, így az Adalatherium hui izoláltan fejlődhetett közel 20 millió éven keresztül. A szigetevolúciós folyamat révén végbement fejlődése, úgy tűnik, mindenképp átrajzolja az emlősök eddig ismert törzsfáját.

A paleontológusoknak még nem sikerült rekonstruálniuk, hogy miféle életmódot is folytathatott az ősemlős, az azonban valószínűnek tűnik, hogy a 88 millió évvel ezelőtt kihalt, a Földön 120 millió éven át meghatározó, aprócska Multituberculata rágcsálócsoporrtal állt rokonságban.

Járvány, klímaváltozás, forradalmak – mindez csak három dermesztő arca annak a felbolydult világnak, ami ránk vár. Lesz még neki jó pár. Ha teheted, segítsd a munkánkat, mi megháláljuk a bizalmadat, és ebben a nagy zavarodottságban hitelesen, alaposan és közérthetően magyarázzuk el, hogy a legégetőbb kérdésekre milyen válaszokat adnak a sárgolyó legnagyobb elméi. Maradj velünk. Támogatom a Qubit szerkesztőségét!