A Mennyország Szeme szeptembertől elkezdi a földön kívüli élet kutatását

2020.06.01. · tudomány

A földön kívüli intelligencia kutatásának tudományága, a SETI óriási segítséget kap Kínától: az ország vezető SETI-kutatója, Csang Tung-csie bejelentette, hogy 2020 szeptemberétől a Kujcsuo tartományban található FAST, a világ lenagyobb (fél kilométeres apertúrájú) rádióteleszkópja is elkezdi kutatni az idegen életjelek keresését.

A Mennyország Szemeként is emlegetett egytányéros teleszkóp építése 2011 és 2016 között zajlott, majd háromévnyi tesztüzem után idén januárban élesítették, és fokozatosan nyitják meg a nemzetközi tudóstársadalom előtt. Az elmúlt hónapokban már sorra jelentek meg a teleszkóp megfigyeléseinek eredményei, a csillagszomszédjait bekebelező pulzárról, amit a FAST fedezett fel, a Qubiten is írtunk.

Egy márciusi adatsorban olyan keskenysávú rádiójelek észleléséről is beszámoltak, amelyek „akár földön kívüli intelligenciától is eredhetnek”, és bár Csang elmondta, hogy jobban megvizsgálják a szóban forgó jeleket, hozzátette, hogy valószínűleg nem idegen civilizációtól erednek. A vezető szerint a SETI-kutatások nem fogják zavarni a teleszkóp többi megfigyelését, így a pulzárok és exobolygók keresését, valamint az olyan csillagközi rádiójelek vételét, amelyek felfedhetik az univerzum keletkezésének titkait.

photo_camera A kínai FAST gigateleszkóp Fotó: Liu Xu/XINHUA via AFP

A földön kívüli intelligencia kutatásnak néhány hónapja vezető magyar kutatója is van, a Nemzetközi Űrkutatási Akadémia állandó SETI-bizottsága ugyanis 2019 novemberében tagjai közé választotta Galántai Zoltánt.

Jelenleg teljesen természetesnek tűnik, hogy ha a földön kívüli intelligencia kereséséről, vagyis a SETI-ről beszélünk, akkor elsősorban az amerikai kutatók által képviselt felfogásra gondolunk. Az amerikaiak a kezdetektől fogva abból indultak ki, hogy az elméleti kérdések alapos átgondolása helyett egyszerűen neki kell látni a keresésnek, természetesen rádiótávcsövekkel, és akkor már csak idő kérdése, hogy megtaláljuk őket.

mondta Galántai a Qubitnek adott interjúban röviddel a kinevezése után.