A Moderna vakcinája ígéretesen teljesített az első tesztelési fázisban

2020.07.15. · tudomány

66 nappal a SARS-CoV-2 teljes genetikai leírásának közzététele után, 2020. március 16-án a világon elsőként a cambridge-i székhelyű Moderna Inc. és az amerikai egészségügyi intézet (National Institutes of Health, NIH) által közösen kifejlesztett mRNA-1273 oltóanyagot kezdték el tesztelni önkénteseken.

Július 14-én a Moderna kutatói ismertették az első fázis eredményeit. A Reuters beszámolója szerint a 45 önkéntes kísérleti alany jól reagált a vakcinára. A kísérletben résztvevői 25, 100 és 250 mikrogrammnyi hatóanyagot kaptak a teszt során két-két alkalommal. A második dózist követően mindegyik csoportban erős immunválaszt észleltek.

A nagy mennyiségben termelődő antitestek száma négyszerese volt annak, mint ami a COVID-19-ből felgyógyult betegeknél átlagosan jellemző. A Moderna kutatói szerint a vakcinát jól tolerálták a kísérleti alanyok, ám közel a felüknél mellékhatások – fáradtság, izomfájdalom, az injekció helyének fájdalma – is jelentkeztek.

Miközben a résztvevőket a következő egy évben még folyamatosan megfigyelik, a második, 30 ezer fő bevonásával zajló második fázis július végén kezdődik.

Az RNS típusú kísérleti oltóanyagok közé tartozó vakcina az emberi sejtekkel termeltet vírusfehérjéket, hogy aztán az immunrendszer ezek ellen antitesteket állítson elő – felkészítve azt a valódi vírus által okozott fertőzésre és a vírus felismerésére.