Deepfake Putyin beszállt az amerikai elnökválasztási kampányba
Vlagyimir Putyin orosz elnök, valamint Kim Dzsongun észak-koreai vezető deepfake verziói is beszálltak az amerikai elnökválasztási kampányba szerdán – adta hírül az MIT Technology Review. A két videós politikai hirdetés ugyanazzal az üzenettel fut majd a közösségi oldalakon: az USA-nak még csak nem is kell, hogy beleavatkozzanak a választásokba, anélkül is felszámolja a saját demokráciáját.
Az erős eszközökkel dolgozó kampányvideók célja nemes: a független RepresentUs nevű érdek-képviseleti csoport azért indította a kampányt, hogy megóvja a választás tisztaságát, illetve a választójogokat az amerikai elnökválasztási kampányban, miután Donald Trump amerikai elnök támadta a levélszavazatok rendszerét, és kilátásba helyezte, hogy amennyiben leváltják, nem kötelezi el magát a békés átmenet mellett.
A kampányt úgy tervezték, hogy az amerikaiak megértsék, milyen törékeny dolog a demokrácia, illetve rávegyék őket, hogy bizonyos óvintézkedéseket megtegyenek a novemberben esedékes választások előtt, például ellenőrizzék a szavazói regisztrációjukat, és önkénteskedjenek a szavazóhelyiségekben. A szándékok tehát éppen ellentétesek a politikai deepfake-ekre általában jellemző motivációval, ami szakértők szerint leginkább a választók elbizonytalanítása és a választások megzavarása.
A RepresentUs a Mischief @ No Fixed Address nevű kreatív ügynökséggel dolgozott, utóbbitól jött az ötlet, hogy az üzenet közvetítésére senki sem lenne alkalmasabb, mint az észak-koreai diktátor és Oroszország örökös elnöke.
A felvételek elkészítéséhez olyan színészeket választottak, akiknek az arcformája és az akcentusa megfelelő volt (Kimnél ez annyira jól sikerült, hogy még feliratokkal is ellátták a videót), majd egy deepfake művész segítségével rádolgozták a felvételeket az igazi Putyin és az igazi Kim arcára, amihez nyílt forráskódú algoritmust használtak.
Az utómunkák során az utolsó beavatkozásra utaló jeleket is eltávolították a videókról, és az egész nem tartott tovább tíz napnál. Ha ugyanezt CGI-vel (számítógépes grafikával) akarták volna létrehozni, hónapokba telt volna, és olyan drága lett volna, hogy az már önmagában ellehetetlenítette volna a projektet.
A hirdetések sugárzását eredetileg a Fox, a CNN és az MSNBC csatornák is vállalták volna, de az utolsó pillanatban visszaléptek, amire a RepresentUs még várja a magyarázatot. A kampányvideók végén olvasható nyilatkozat szerint „a videó nem valódi, a fenyegetés azonban igen”. Ennek ellenére lehetséges, hogy a televíziók úgy érezték, az amerikai nyilvánosság egyelőre nem áll készen a hasonló kampányokra. A deepfake Putyin és Kim számára így marad a közösségi média.
Kapcsolódó cikkek a Qubiten:
2018: a deepfake éve, a valóság vége
A kép-és videóhamisításra használt deepfake technológia odáig jutott, hogy egyes szakértők már információs apokalipszist emlegetnek. A kamu felvételek elterjedése felrúgja azt alapigazságot, miszerint ha másnak nem, legalább a szemünknek hihetünk. Miközben még nincs igazi megoldás a problémára, a mesterséges intelligencia vadul fejlődik tovább.
Amerikai szenátus: a közösségi média hidat teremtett a demokráciák és a diktatúrák között
Az orosz állami trollgyár több száz milliós elérést produkált az amerikai elnökválasztási kampány ideje alatt – a friss jelentésből kiderül, hogy a feketéket otthonmaradásra, a republikánusokat erőszakra biztatták a Facebookon, az Instagramon, de még a Pinteresten is.
A legtöbb orosz 2024 után már nem akarja Putyint látni az állam élén
Az oroszok többsége nem akar szövetségre lépni Belarusszal, és azt sem szeretné, ha Vlagyimir Putyin második ciklusának lejártával, 2024 után is elnök maradna, derül ki a Levada Központ felméréseiből.