Lecsap az oltásellenes álhírekre a YouTube, a Facebook és a Twitter
A három legnagyobb közösségimédia-platform – a Facebook, a Twitter és a YouTube – közölte, hogy összehangolt támadást indítanak a koronavírus-vakcináról terjesztett ál- és rémhírek ellen.
A hetekben több cég is bejelentette, hogy sikeres klinikai teszteket végeztek koronavírus ellen használható oltóanyagokkal. A bejelentések után hamar szárnyra kaptak a megalapozatlan összeesküvés-elméletek, amik az egyes vakcinák hatékonyságát kritizálták. Ez a gyakorlat rengeteg kárt okozhat olyan időkben, amikor az egyes országok egy világjárványt próbálnak felszámolni az oltások segítségével.
A megosztott információk tényellenőrzését (fact checking) a Full Fact nevű jótékonysági szervezet vállalta magára. Még nem világos, hogy a kezdeményezés hogyan javíthatja az álhírek elleni küzdelmet, de máris csatlakozott hozzá
- az egyesült királyságbeli Digitális, Kulturális, Média- és Sportminisztérium;
- a kanadai adatvédelmi hivatal;
- a Reuters Újságírást Tanulmányozó intézete (Reuters Institute for the Study of Journalism);
- az Africa Check;
- és öt további nemzetközi tényellenőrző szervezet.
A projektet a Facebook finanszírozza, az indulása januárra várható; addig a résztvevő feleknek ki kell dolgozniuk a félretájékoztatás kezelésére vonatkozó szabályokat, valamint a téves információkra való reagálás egységes módszereit. Nagyjából januárban kezdődhet az oltások bevezetése – többek között azokban a térségekben, ahol a vakcinákkal kapcsolatos rémhíreket terjesztik a közösségi médiában. Ilyenekből van bőven: egyesek szerint az oltásoknak súlyos mellékhatásai vannak; mások szerint nem tesztelték őket megfelelően; megint mások szerint Bill Gates trükkje az egész, csak hogy mikrocsipet ültethessen az emberekbe.
A Facebook tényellenőrző stábjaként is működő Full Fact idén 160 alkalommal végzett tényellenőrzést a koronavírussal és az oltásokkal kapcsolatban, és több ezer posztot láttak el figyelmeztető címkével. Egy másik szervezet, a Digitális Gyűlölet Elleni Központ ugyanakkor vitatja, hogy a Full Fact tevékenysége hatásos lenne, mivel a kérdéses bejegyzések 95 százalékát nem távolítják el, és így hatalmas közönséghez juthat el.
„A rossz információk életeket tehetnek tönkre, és mindannyiunk felelőssége, hogy ott küzdjünk ez ellen, ahol csak tudunk. A koronavírus-járvány és a járványt követő hamis állítások tömkelege megmutatta, hogy a probléma csak kollektív megközelítéssel oldható meg.”
– mondta a BBC-nek Will Moy, a Full Fact vezérigazgatója.
Kapcsolódó cikkek a Qubiten: