Kotlás közben értek tetten egy oviraptorosaurust

2021.03.10. · tudomány

Szenzációs leletre bukkantak a paleontológusok Kínában: ez az első eset, hogy egy, bizonyítottan a tojásain kotló dinoszaurusz került elő. Az oviraptorosaurusokról eddig is gyanították, hogy a madarakhoz hasonlóan költhették ki a tojásaikat, de erre nem volt egyértelmű bizonyíték, sokan úgy vélték, hogy a krokodilokhoz hasonlóan az állatok csak őrizték a tojásaikat.

A mostani maradványok között 24 tojás és egy azon ülő állat maradványai kerültek elő. A tojásokban lévő embriók elég fejlettek voltak, több közülük valószínűleg már csaknem ki is kelhetett volna, de a fejlettségük eltérő volt, ezek alapján a kutatók úgy vélik, hogy a kis dinoszauruszok aszinkron módon, eltérő időpontokban kelhettek ki.

Matt Lamanna paleontológus szerint a 70 millió éves lelet egyedülálló a világon: a tojásmaradványok eleve ritkák, de még sosem találtak embriókat is tartalmazó dinoszaurusztojásokat. A tojásokon ülő állat testtartása és az embriók fejlettsége alapján valószínű, hogy az oviraptorosaurus valóban kotlott, méghozzá hosszabb időn keresztül, és nem tojásrakás közben pusztult el, mint ahogy a korábbi maradványok alapján többen felvetették.

Kotláson kapták

A felfedezés további érdekessége, hogy a fészken ülő állat hasi tájékán több kavicsot is találtak. A paleontológusok szerint ezek gasztrolitok, zúzókövek lehettek. Ez az első eset, hogy minden kétséget kizáróan zúzókövet azonosítottak egy oviraptorosaurus maradványai között.

Lamanna szerint a lelet azért is különösen érdekes, mert képet ad a dinoszauruszok viselkedéséről is: az oviraptorosaurust gyakorlatilag tetten érték kotlás közben. A tudósok a tojásmaradványok oxigénizotópos vizsgálata alapján arra következtetnek, hogy az állatoknak a mai kotlósokhoz hasonlóan megemelkedett a testhőmérsékletük költés idején: a legjobb pozícióban lévő tojások a mérések alapján 38 fokos környezetben fejlődhettek, a legkevésbé szerencsés helyen lévő tojás pedig 32 fokos környezetben volt.

Az oviraptorosaurusok sokban hasonlítottak a madarakra, de korábban sokan úgy vélték, hogy a röpképtelen, nagyobb méretű állatok nem telepedtek rá a tojásaikra, mert azzal szétzúzták volna őket, a mostani lelet azt bizonyítja, hogy ez nem így volt, bár a kutatók szerint elképzelhető, hogy a mostani felfedezések speciálisan csak erre a fajra voltak jellemzőek.