Kiderült, hogy mekkora volt egy frissen kikelt T-Rex

2021.01.26. · tudomány

Egy néhány centis állkapocsmaradvány és egy karomfosszília alapján rekonstruálták, hogy mekkorák lehettek a tyrannosaurusok, amikor napvilágot láttak, egyúttal arra is rájöttek, hogy mekkora lehetett a zsarnokgyík tojása. Mivel még tojásfosszíliát sem találtak, a mostani számítások alapján a paleontológusok azt remélik, hogy a jövőben könnyebb lesz majd azonosítani a tojást is, ha végre rábukkannak egyre.

A frissen kikelt tyrannosaurus ezek szerint nagyjából akkora lehetett, mint egy border collie, a magassága az egy métert sem érte el, felépítésében pedig csaknem teljesen megegyezett a kifejlett, 12 méter hosszúságú példányokkal. Az állat tojása az adatok szerint 43 centiméter hosszú lehetett, ezzel Greg Funston paleontológus szerint a Tyrannosaurus rex lehetett a legnagyobb, tojásból kikelt állat a Földön.

photo_camera Akkora, mint egy kutya Fotó: Greg Funston - Edinburgh-i Egyetem

A rekonstrukcióhoz szükséges karomfosszíliát 2018-ban találták meg Kanadában, a Horseshoe Canyonban, az állkapocsdarabkát pedig 1983-ban tárták fel Montanában. A frissen kikelt példányok valószínűleg kisebb gyíkokkal és rovarokkal táplálkoztak, de 11 éves koruk környékére már kisebb dinoszauruszokat is fogyasztottak.

Nem akkora, mint egy galamb

Funston szerint könnyen lehet, hogy a múzeumok gyűjteményeiben további fiatal tyrannosaurus-csontok találhatóak: miután a montanai leletről megállapították, hogy a fajhoz tartoznak, talán könnyebben megy majd a további fosszíliák azonosítása. A paleontológus ezen kívül további feltárásokat is tervez a két ismert lelőhelyen, ezektől további zsarnokgyík-fosszíliákat remél.

A mostani felfedezés azért is különösen fontos, mert a paleontológusok korábban csak találgathattak arról, hogy hogyan nézhetett ki egy frissen kikelt tyrannosaurus: egyes feltételezések szerint csak akkora lehetett, mint egy galamb, mások valamivel nagyobbnak és tollasnak becsülték. Tavaly derült csak fény arra is, hogy azok a maradványok, amelyeket a nyolcvanas években egy kisebb termetű, a Tyrannosaurus rex mellett élő dinoszaurusznak tulajdonítottak, valójában fiatal Tyrannosaurus rexekhez tartoztak.