„Most szüleink és tanáraink élete az első” – az online oktatás fenntartását követeli az ADOM Diákmozgalom

Nincsen jövőnk tudomány nélkül, nincsen Qubit nélkületek. Támogasd a munkánkat!

„Mi úgy gondoljuk, hogy továbbra is ki kell tartanunk, hogy ne dőljön romba a járvány elleni hatékony védekezés. Az iskolák túl korai újranyitása nagyobb károkat okozna, mint amennyit nyernénk vele, egyesek szerint egy negyedik hullámot is elindíthatna” – reagál az április 19-i iskolanyitási tervre szerdai felhívásában az ADOM Diákmozgalom.

A diákokhoz, szülőkhöz és tanárokhoz intézett felhívásban, amit esemény formában tettek közzé a Facebookon, azt követelik a kormánytól, hogy:

  • Ne vezessenek be kötelező jelenléti oktatást április 19-étől.
  • A középiskolákban továbbra is maradjon az online oktatás, amíg a tanárok teljes immunitása ki nem alakul. „Bár mindannyian ismerjük a digitális oktatás hátrányait, most szüleink és tanáraink élete az első.”
  • A szülőknek ne legyen kötelező általános iskolás gyermeküket iskolába küldeni. Akik nem tudják megoldani az otthon maradást, őket ültessék szellősebben, ezzel is védve családjuk és tanáraik egészségét.
  • A védettséget nem élvező tanárok választhassanak online tanítási formát, ne kötelezhessék őket egészségük veszélyeztetésére.
  • A kormány nyújtson további segítséget a tanárok számára az online oktatáshoz.

Mint írták, több mint egy évnyi bezártság után ők is szeretnének már visszatérni a mindennapokba, szeretnének a barátaikkal, osztálytársaikkal találkozni, ismét megölelni egymást. De úgy gondolják, hogy „nem szabad elhamarkodott lépést tennünk, mert most minden percen életek múlhatnak”. 

Soha annyi új koronavírus-fertőzött és COVID-19 miatti haláleset nem fordult elő Magyarországon, mint az elmúlt hetekben, Magyarországon népességarányosan már a negyedik legmagasabb a koronavírusban elhunytak száma – írják. A kormány április 19-re tervezett iskolanyitása miatt szerintük egyre több érettségiző fél a karanténba kerüléstől, a tanárok még messze vannak a teljes immunitástól, a vírus új variációja pedig már a fiatalabbakra is veszélyes. „Egyikünk sem szeretné, hogy egy elhamarkodott iskolanyitás után többé ne láthassa viszont nagyszülőjét, osztályfőnökét vagy krónikus betegségben szenvedő osztálytársát” – érvelnek.

Amennyiben a kormány mégis bevezeti a kötelező jelenléti oktatást április 19-től, arra kérnek minden középiskolást, hogy ne menjen iskolába, tanáraikat pedig arra, hogy online formában folytassák a tanítást. 

Mire jó két hétig bejárni érettségi előtt?

Ennek alátámasztására további érveket sorakoztatnak fel. Egyrészt az érettségizők számára nem jelentene érdemben segítséget, ha az érettségi előtti két hétre visszamennének az iskolába. Sokan tartanak attól, hogy éppen abban a két hétben fertőződnek meg, és így nem tudják majd megírni az írásbeli érettségit. Az érettségire készülő diákok tanulási rutinját felborítaná ez az intézkedés, a kollégisták felesleges időt töltenének el utazással, ami járványügyi szempontból is veszélyes, és elvenné az időt a tanulástól is.

Másrészt az is érthetetlen az ADOM számára, hogy a boltokban bevezetett négyzetméter-alapú korlátozás miért nem érvényes az iskolákra. „A vírus nem válogat iskola és bolt között, ezért azokat az általános iskolásokat, akiket szüleik munkája miatt iskolába kell küldeni, ültessék sokkal szellősebben, tanítsák őket kisebb csoportokban, ezzel is védve a tanárok és a diákok családjainak egészségét.

Harmadrészt szerintük akkor lehet teljesen megnyitni az iskolákat, ha minden regisztrált pedagógus megkapta az oltást, és el is telt az immunitáshoz szükséges idő.

Az Alternatív Diákközpontú Oktatásért Mozgalom (ADOM Diákmozgalom) a 2014-ben alapított Független Diákparlament folytatása. Mint bemutatkozásukban írják, az elmúlt években kidolgozott oktatási javaslatcsomagokat tettek le az oktatási kabinet asztalára, és nem is eredménytelenül. Az elmúlt években azonban azzal szembesültek, hogy egyre kisebb a fogadókészség a konstruktív szakmai javaslatokra, és a kormány erőből átviszi az oktatáson azokat a változtatásokat, amelyek a saját hatalmi érdekeit szolgálják. Azt tapasztalták, hogy jelentős nyomásgyakorlásra van szükség ahhoz, hogy a kormány egy szakmai javaslatot hajlandó legyen megfogadni, ezért alakultak át mozgalommá.

Kapcsolódó cikkek a Qubiten: