Az erdőirtások szinte biztosan kipusztítják a hárpiát, a Föld legnagyobb ragadozó madarát

2021.07.01. · tudomány

A trópusi erdőirtás mértéke elérte azt a küszöbértéket, amely már közvetlenül veszélyezteti a Föld legnagyobb sasainak szaporodási és életben maradási esélyeit – állítja a Scientific Reports folyóiratban június 30-án megjelent tanulmány.

A dél-afrikai vezetésű nemzetközi kutatócsoport szerint az amazóniai esőerdők csúcsragadozójaként ismert Harpia harpyja kihalása szinte biztosra vehető a tarvágások miatt. Az Amazonas-medence ugyanis az utolsó menedéke az amerikai kontinens legnagyobb madarainak, a populáció több mint 90 százaléka itt él.

A kutatócsoport a deforesztációs területen fennmaradt 16 hárpiafészket figyelt meg. Kiderült, hogy az irtásokkal tagolt erdőfoltok nem képesek megfelelő mennyiségű zsákmánnyal ellátni a ragadozókat. A terepi felmérése szerint az erdőírtások megtizedelték a hárpia zsákmányállatainak állományát, a fákkal együtt a lombkorona szintben élő majmok és lajhárok is eltűntek. Ez annak fényében különösen aggasztó, hogy a hárpiák életciklusa az összes madárfaj közül, így az erősen erdőirtott tájakhoz való alkalmazkodásuk esélye egyenlő a nullával – állapították meg a kutatók.

Hárpia a fészkén Brazíliában
photo_camera Hárpia a fészkén Brazíliában Fotó: EVERTON MIRANDA/AFP

A kétujjú lajhárok (Choloepus didactylus), a Cebinae családba tartozó kapucinus majmok és a szürke gyapjasmajmok (Lagothrix lagotricha) hiányában a hárpiák nem találnak alternatív táplálékot az erdőirtott területeken, így fiókáikat sem tudják etetni.

A kutatók szerint az 50-70 százalékos erdőirtással érintett területeken a fiókák éhen haltak, a 70 százalék feletti deforesztációval sújtott területeken pedig egyáltalán nem találtak fészket. A kutatók kiszámították, hogy azok a területek, ahol a fák több mint felét kivágták, alkalmatlanok a sikeres utódnevelésre. A tanulmány szerint egyértelmű, hogy az erdőírtások miatt csökkent 3000 párral a hárpiapopuláció az elmúlt 30 évben.

Harpia harpyja a panamai állatkertben
photo_camera Harpia harpyja a panamai állatkertben Fotó: RODRIGO ARANGUA/AFP

A kutatók szerint a faj vadon élő állománya menthetetlen, amennyiben nem állítják meg a legszigorúbb intézkedésekkel az Amazonas-medencéjében jelenleg is zajló legális és illegális erdőirtásokat.