A melegvérű halak másfélszer gyorsabban úsznak, mint változó testhőmérsékletű társaik

2021.07.12. · tudomány

A ragadozó és vándorló életmódot folytató halaknál evolúciós előnyt jelenthet, hogy képesek szabályozni a testhőmérsékletüket – derül ki egy nemrégiben a Functional Ecology folyóiratban publikált tanulmányból.

Az ír, ausztrál, japán és amerikai tengerbiológusokból álló nemzetközi kutatócsoport a halaknak azt a közkeletűen melegvérűnek mondott csoportját vizsgálta, amelybe egyebek mellett a fehér cápa (Carcharodon carcharias) és a kékúszójú tonhal (Thunnus thynnus) is tartozik. A halak túlnyomó része változó testhőmérsékletű, azaz poikiloterm, vagyis testhőmérsékletük a környezet hőmérsékletétől függően változik, átlagban alig 0,5 - 1 Celsius-fokkal magasabb annál. Ám egyes fajok képesek a madarakéhoz vagy az emlősökéhez mérhető endoterm hőtermelésre.

A kutatók a tulajdonság evolúciós okaira voltak kíváncsiak. Közelebbről arra, hogy vajon a melegvérűség a nagyobb úszási sebesség elérésében vagy/és a szélesebb tengeri hőmérséklet-tartományhoz való alkalmazkodásban segíti-e az állatokat. Hipotézisük szerint amennyiben az utóbbinak is kedvez ez a tulajdonság, akkor az ilyen halfajok kevésbé kitettek az antropogén klímaváltozás negatív hatásainak.

Fehér cápa (Carcharodon carcharias)
photo_camera Fehér cápa (Carcharodon carcharias) Fotó: Franco Banfi/Biosphoto

A kutatók az általuk befogott és szenzorokkal felszerelt, majd szabadon engedett vadon élő példányok és meglévő adatbázisok információt használták kutatásaikhoz. Az általuk kifogott állatok uszonyaira erősített eszközökkel a környezet hőmérsékletét, az úszási sebességet és a víz mélységet mérték.

Az eredmények azt mutatták, hogy a melegvérű halak körülbelül 1,6-szor gyorsabban úsznak, mint változó testhőmérsékletű rokonaik, de nem éltek szélesebb hőmérsékleti tartományban. Ez utóbbi viszont azt jelenti, hogy ugyanolyan mértékben veszélyeztetik őket az óceánok felmelegedése, mint a többi halat.