Önkénteseket toboroz a NASA, hogy egy évig marsi körülmények között éljenek a Földön

2021.08.09. · tudomány

Konkrét lépésekkel készül a Mars kolonizációjára a NASA: a bolygóra utazó asztronauták felkészítésére az amerikai űrügynökség egy 158 négyzetméter alapterületű, 3D-nyomtatott létesítményt épített, ahol négy kiválasztott egy évig élhet marsi körülményeket szimuláló terepen.

A marsi szimuláció részeként a bolygót felfedező, űrsétákkal megspékelt missziók várhatók, korlátozott kommunikációval, limitált élelmiszertartalékokkal és egyéb forráshiányos helyzetekkel, de tesztelni fogják azt is, mit tesznek a résztvevők, ha meghibásodnak az eszközök. Az étel elsősorban az űrbe szánt készételt jelent majd, nem a Mentőexpedíció című filmben látott krumpliültetvényeket, amelyekkel a Matt Damon által játszott Mark Watney húzta ki, amíg érte nem jött egy mentőcsapat.

A NASA három hasonló kísérletet tervez, az első jövő ősszel indul, majd 2024-ben és 2025-ben várható a folytatás. Grace Douglas, a szimulációt vezető kutató azt mondta, azt akarják megérteni, hogyan teljesít az ember a Marshoz nagyon hasonló helyzetekben.

A Mars Dune Alphán teljesítendő, fizetett szolgálatra múlt péntek óta adhatják be a jelentkezésüket mindazok, akik megfelelnek a szigorú követelményeknek. Kizárólag 30-55 év közötti, jó egészségi állapotú, nem tengeribeteg amerikai állampolgárok vagy állandó lakosok jelentkezhetnek, akik tudományos, mérnöki, matematikai területen mesterdiplomát szereztek, és pilótaként is rendelkeznek gyakorlattal. Kizáró tényező, ha valaki valamilyen diétát folytat.

Chris Hadfield egykori kanadai asztronauta ezekről a feltételekről azt mondta, hogy a NASA láthatóan szinte űrhajósokat keres. Szerinte ez jó irány, jobban sikerülhet a kísérlet olyanokkal, akik jobban hasonlítanak azokra, akik aztán ténylegesen a Marsra utaznak majd. A korábbi, Mars-missziót szimuláló orosz kísérletek, például a Mars 500 Hadfield szerint részben azért végződtek rosszul, mert a résztvevők többnyire mindennapi emberek voltak.

Hadfield 2013-ban öt hónapot töltött a Nemzetközi Űrállomás fedélzetén, és akkor lett igazi űrhajósceleb, amikor videóra vette David Bowie Space Oddity című számának feldolgozását. A marsi szimulációról azt mondta, rengeteg szabadsággal jár, és ha például valaki még sosem játszott valamilyen hangszeren, az egy év alatt akár profi zenésszé is avanzsálhat. A volt asztronauta szerint a sikeres túlélés kulcsa a hozzáállás, és a résztvevőknek egy picit Matt Damon karakteréhez kell hasonlítaniuk: szuperkompetensnek és találékonynak kell lenniük és nem szabad másokra hagyatkozniuk ahhoz, hogy jól érezzék magukat.