Virágzik az élet a Déli-sark jégtáblái alatt

2021.12.22. · tudomány

44 nemzetség 77 faját azonosította a németországi Helmholtz Sark- és Tengerkutatási Központ Alfred Wegener Intézetének (AWI) kutatócsoportja az antarktiszi Ekström selfjég alatti vízekben – olvasható a Current Biology folyóiratban megjelent friss tanulmányban.

A ScienceAlert beszámolója szerint a kutatók még 2018-ban fúrták át két ponton a több mint 150 méter átlagvastagságú jégréteget, hogy közvetlenül tanulmányozhassák a tengerfeneket. A napfénytől elzárt és mínusz 2,2 Celsius-fokos környezet meglepően gazdag élőhelynek bizonyult. A korábbi kamerás megfigyelések után a német tengerbiológusoknak kézzel fogható bizonyítékokat is sikerült a felszínre hozniuk a fenékről.

A német kutatócsoport fúrás közben az Ekström selfjégen
photo_camera A német kutatócsoport fúrás közben az Ekström selfjégen Fotó: Sophie Berger/ AWI

A sötét tengerfenékről gyűjtött minták jóval nagyobb biológiai sokféleségről tanúskodtak, mint amilyeneket a kutatók sok, napfényben és táplálékforrásban gazdagabb nyílt vízi területen találtak a déli sarkvidéken.

A tengerfenék állatvilága többnyire olyan fajokból áll, amelyek fitoplanktonnal táplálkoznak, csakhogy az eddigi kutatások szerint ilyenek nem találhatók napfénytől elzárt környezetben. A kutatók végül arra jutottak, hogy a közel 10 kilométernyire fekvő nyílt vízfelületek összeköttetésben lehetnek a jég alatti tengerfenékkel. Ráadásul több ezer év óta.

A felszínre hozott mohaállatok (Bryozoa) és a fauna más tagjainak foszíliái között akadt olyan, amely az izotópos kormeghatározás szerint közel 6 ezer évvel ezelőtt élt a tengerfenéken.

A jég alól felszínre hozott, sok ezer évvel ezelőtt élt mohaállat-maradványok
photo_camera A jég alól felszínre hozott, sok ezer évvel ezelőtt élt mohaállat-maradványok Fotó: David Barnes

A most publikált eredmények alaposan megváltoztatják azt az eddig általánosan elfogadott elképzelést, amely szerint a jég alatt ugyan létezhet élet, de annak gazdagsága napfény hiányában egyre csökken a nyílt tengertől távolodva.