Teljesen kicsomagolta magát a James Webb űrtávcső, már a főtükör is készen áll a küldetésre

2022.01.08. · tudomány

A NASA mérnökei magyar idő szerint szombat este jelentették, hogy sikeres volt a James Webb teleszkóp (JWST) űrbeli kicsomagolásának utolsó fázisa is, így az eszköz óriási főtükre is készen áll arra, hogy elkezdődjön az univerzum kezdeteinek feltérképezésére és a távoli, lakható bolygók felkutatására irányuló misszió.

A több mint 10 milliárd dolláros űrtávcsőt két hete, december 25-én lőtték fel, és azóta több mint egymillió kilométert utazott célja, az L2 Lagrange-pont felé, így nagyjából az út kétharmadánál jár.

Mivel óriási mérete (20 × 14 méter) miatt csak szorosan összecsomagolva tudták az eszközt indító Ariane–5 rakétában elhelyezni, tervezői egy hatlépcsős kicsomagolási műveletet készítettek elő a JWST első űrben töltött napjaira. Az energia-ellátását biztosító napelem, a stabil hőmérséklet fenntartásában nélkülözhetetlen, teniszpálya nagyságú nappajzs, valamint a képalkotást segítő másodlagos tükör után most utolsóként a 18 elemből álló főtükör is felvette végleges formáját.

A JWST-t egyfajta időgépnek tartják az űrkutatók, a teleszkóp ugyanis 6,5 méteres főtükrével és négy tudományos műszerével minden korábbi űreszköznél távolabb és korábbra lát majd el az univerzumban, így a 13,8 milliárd éve történt ősrobbanás utáni 50-100 millió év eseményeibe, a legősibb galaxisok keletkezésébe is bepillantást enged. Az infravörös tartományokra fókuszáló James Webb talán legforradalmibb képessége az lesz, hogy más csillagok körüli, Földhöz hasonló exobolygók légkörének összetevőit tudja majd tanulmányozni, így az élhető bolygók felkutatására is ez az eddigi legtökéletesebb eszköz.

Miután az űrtávcső megérkezik az L2 Lagrange-ponthoz, még nagyjából öt hónapot vesz igénybe a műszereinek kalibrálása, és ezután kezdődhet meg a felderítő küldetése, amely a tervezők reményei szerint akár tíz évig is tarthat.