Kaliforniában 2035-től csak elektromos vagy hidrogénhajtású autókat lehet eladni
A kaliforniai levegő tisztaságáért felelős szabályozó testület bemutatta azt a tervet, amely a fosszilis üzemanyagokkal működő járművek fokozatos kivezetésének részleteit tárgyalja. A javaslat szerint 2035-ig kellene megszüntetni a benzinüzemű járművek értékesítését, az elektromos és zéró kibocsátású járművek eladásai mutatóinak növelése mellett.
Első lépésben 2026-ra nézve tűztek ki célszámot: négy éven belül az új személyautók 35 százalékának akkumulátorral vagy hidrogénnel kell működnie, majd 2030-ra el kell érni a 68 százalékot, hogy 2035-re ez az arány 100 százalékig kúszhasson fel. Ez nem is tűnik elérhetetlen célnak, ugyanis 2021-ben már az összes új járműeladás 12,4 százalékát az elektromos járművek tették ki, míg 2020-ban ez csak 7,8 százalék volt.
A közlekedési ágazat tisztább energiaforrások való terelése a kaliforniai klímastratégia fontos eleme, mivel az államban a személy- és teherautók, valamint más járművek károsanyag-kibocsátásai a környezetszennyezés nagyjából 40 százalékáért felelnek. A testület várhatóan augusztusban szavaz a javaslatról, amit országos hullám követhet, ugyanis már legalább 15 állam (köztük New York, New Jersey és Pennsylvania) átvette a kaliforniai járműszabályozási útmutatásokat.
A terv az állam kormányzója, Gavin Newsom 2020-ban kiadott rendeletéből ered, amely már tartalmazza a 2035-ös céldátumot, és amely szerint a terv végrehajtása több mint 35 százalékkal csökkentheti az állam autókból származó kibocsátását. Bár a szabály nem tiltja, hogy az emberek benzines járműveket birtokoljanak, vagy azokat a használtautó-piacon értékesítsék, Newsom szerint Kalifornia mindent megtesz a járműpark villamosítása érdekében, így az átalakuló piac 2035-re olcsóbbá és vonzóbbá teszi majd a tiszta energiával hajtott autókat.
A felmelegedés miatt egyre súlyosbodó erdőtüzekkel és nagyfokú szárazsággal is küzdő állam ráadásul külön azt a célt is kitűzte, hogy 2045-re átáll 100 százalékban megújuló energiaforrásokra. A környezetvédelmi csoportok ugyanakkor mind az autók kibocsátás-csökkentése, mind az energiaipar átállása esetében szigorúbb célok kitűzését sürgetik az államban.
Kapcsolódó cikkek a Qubiten: