Lenyűgöző felvételek mutatják, mennyivel tisztább képet alkot az univerzumról a James Webb űrtávcső

2022.05.10. · tudomány

A James Webb űrtávcső az emberi szemnek láthatatlan infravörös tartományban vizsgálja majd az univerzum kezdete után keletkezett első galaxisokat, valamint képes lesz bepillantani az exobolygók, így a Naprendszerünkön túl található és potenciálisan lakható bolygók légkörét is.

Egy hétfőn kiadott kép (amelyet a teleszkóp hatalmas tükörszegmenseinek sikeres összehangolása után állítottak össze) azt is jól mutatja, hogy az űrben keringő obszervatórium műszerei milyen tiszta, jól fókuszált képeket tud készíteni. „Ezek a valaha készült legélesebb infravörös képek, amelyet valaha egy űrteleszkóp készített” – mondta Michael McElwain, a NASA Goddard Űrrepülési Központjának a James Webb-projekten dolgozó kutatója.

photo_camera Forrás: Spitzer: NASA/JPL-Caltech; MIRI: NASA/ESA/CSA/STScI

A képen a 2003 és 2020 között szolgált Spitzer űrtávcső és a Webb közép-infravörös tartományban mérő műszere által ugyanarról a célpontról (a Tejútrendszer körül keringő törpegalaxisról, a Nagy Magellán-felhőről) készített felvételek összehasonlítása látható. A Spitzer volt az első eszköz, amely nagy felbontású képeket készített a világegyetemről közeli és közép-infravörös fénytartományban. A Webb jobb minőségű, részletesebb felvételeit az óriási tükrének és érzékenyebb detektorainak köszönheti.

A két felvétel közötti átmenetet animált gifként is közzétették, így talán még látványosabb a különbség.

photo_camera Forrás: Spitzer: NASA/JPL-Caltech; MIRI: NASA/ESA/CSA/STScI

Az új teleszkóp a felkészülési időszak utolsó fázisában van, mielőtt megkezdheti a tudományos megfigyeléseket – McElwain szerint körülbelül 1000 tevékenységet terveztek az üzembe helyezésig, ebből nagyjából 200 lehet még hátra.

Az úgynevezett korai megfigyelések, vagyis az első teljes értékű, „látványos és színes” felvételek az univerzumról várhatóan július közepén jelennek meg, de ennél pontosabb dátumot is bejelenthetnek hamarosan. Egyelőre az első célpontokat sem árulják el, ugyanis a hétfői sajtótájékoztatón elhangzottak szerint nem akarják elrontani a meglepetést.