Utazás közben tisztítja a levegőt egy új vasúti technológia
A CO2Rail Company nevű amerikai startup egy nemzetközi kutatócsoporttal közösen olyan szén-dioxid-leválaszó technológiát fejlesztett, amely akár már a ma közlekedő vonatokban is felhasználható. A levegő tisztításához a vonatok fékezésekor és lassításakor keletkező energiát felhasználó technológiát speciális vasúti kocsik felszerelésével lehetne elérni.
A speciális szerelvények úgy működnek, hogy a mozgó vonat légáramába nyúló légbeömlők segítségével nagy, henger alakú szén-dioxid-gyűjtőkamrába juttatják a levegőt, így nincs szükség nagy energiaigényű ventilátoros rendszerekre. A begyűjtött levegő egy kémiai folyamaton megy keresztül, amely során a levegőből leválasztódik a szén-dioxid, majd a CO2-mentes levegő a kocsi hátulján vagy alján távozik, és visszatér a légkörbe.
Miután a kamra megtelik szén-dioxiddal, a vegyületet koncentrálják, és egy folyadéktartályban tárolják el, majd amikor – személyzetváltás vagy üzemanyagtöltés céljából – megáll a vonat, kiürítik, és az így kapott CO2-tartályokat a körkörös szén-dioxid-gazdaságban használják fel, vagy közeli geológiai hulladéklerakókba szállítják.
A végrehajtott folyamatok mindegyikét a fedélzeten előállított, fenntartható energiaforrásokkal működtetik, amelyek nem igényelnek külső energiabevitelt. A vonat fékezéskor elektromos energiává alakítja az előrehaladási lendületet, amit már ma is használnak járművekben a fékenergia-visszanyerés során. A vonatokon az így nyert energia jelenleg elvész, és hő formájában távozik a mozdony tetején.
„A technológia jóval alacsonyabb költségek mellett jelentős mennyiségű CO2-t gyűjthet be, és 2030-ra elérheti a 0,45 gigatonna, 2050-re a 2,9 gigatonna, 2075-re pedig a 7,8 gigatonna éves termelékenységet, miközben minden egyes kocsi évente 3000 tonna szén-dioxidot termel majd rövid távon” – mondta Peter Styring, a Joule folyóiratban megjelent tanulmány társszerzője és a Sheffieldi Egyetem Vegyész- és Biológiai Mérnöki Tanszékének munkatársa.
A CO2Rail Company szerint átlagosan minden egyes fékezési manőver annyi energiát termel, ami 20 átlagos háztartás egész napi áramellátásához elegendő. „Ha ezt megszorozzuk a világ majdnem minden vonatának minden megállásával vagy lassításával, akkor körülbelül 105-ször több energiát kapunk, mint amennyit a Hoover-gát termel ugyanennyi idő alatt, pedig annak az építése hat évig tartott, és mai árfolyamra átszámítva 760 millió dollárba került” – mondta Eric Bachman, a startup munkatársa.
Kapcsolódó cikkek a Qubiten: