Az alig 100 fényévnyire felfedezett exoplanéta lehet az első ismert óceánbolygó

A Qubit a szabad és tájékozott magyar nyilvánosságért dolgozik. Segítsd a munkánkat!

A Charles Cadieux, a Montreali Egyetem doktorandusza által vezetett nemzetközi kutatócsoport egy olyan exobolygót fedezett fel mindössze 100 fényévnyire a Földtől, amely nem csupán napjának lakhatósági zónájában található, de felszínén valószínűleg jelentős mennyiségű víz is található – áll a kanadai egyetem közleményében

A Sárkány csillagképben, egy két csillag alkotta rendszerben található TOI-1452 b az egyik legjobb óceánbolygójelölt, amelyet eddig a csillagászok felfedeztek. A kutatócsoport elemzése szerint a Földnél valamivel nagyobb és nehezebb exobolygó tömegének közel 30 százaléka víz lehet, erre utal méretéhez képest csekély sűrűsége. Összehasonlításul: a Föld tömegének mindössze 1 százaléka víz.

A kutatók a NASA Transiting Exoplanet Survey Satellite (TESS) űrteleszkópja által gyűjtött adatokat elemezve találtak a TOI-1452 b létezésére utaló nyomokra. Ezek alapján aztán a kanadai Observatoire du Mont-Mégantic (OMM) csillagvizsgáló műszereivel sikerült észlelni is az exobolygót.

A TOI-1452 b fantáziarajzaFotó: Benoit Gougeon/ Université de Montréal.

A kutatók a NASA James Webb űrteleszkópjával folytatnák a további vizsgálatokat.

Az Astronomical Journal folyóiratban részletezett felfedezést az alábbi videóabsztrakt ismerteti: