Horrorba illő felvételt készített a James Webb űrtávcső a Teremtés Oszlopairól

2022.10.28. · tudomány

Egészen 1995 óta a Hubble űrtávcső felvételei voltak a legemlékezetesebb képek, amiket a Földtől 6500 fényévre található, Termetés Oszlopai nevű különleges gázfelhőegyüttesről készítettek, de a James Webb űrteleszkóp (JWST) sem szeretne lemaradni: bő egy héten belül már a második lenyűgöző felvételt teszi közzé róla az új távcső kutatócsapata.

A Sas-köd nevű emissziós csillagköd egyik régiójában található három gigantikus, gázokból és csillagközi porból álló felhőoszlopok arról a jelenségről kapták a meglehetősen magasztos nevüket, ami a belsejükben zajlik: amikor a gáz- és poroszlopokon belüli csomók elérnek egy bizonyos tömeget, saját gravitációjuk hatására összeomlanak, lassan felmelegednek, és új csillagokat alkotnak.

photo_camera A Hubble 2014-es és a James Webb 2022. októberi, közeli infravörös felvétele a Teremtés Oszlopairól Forrás: NASA, ESA, CSA, STScI

A JWST közeli infravörös kamerájával (NIRCam) készített képet október 19-én tette közzé a NASA, ezen a Hubble-felvételhez képest már újonnan keletkezett csillagok is feltűnnek, ami segíti a kutatókat a csillagkeletkezésről alkotott modelljeik átdolgozásában.

Most a teleszkóp másik, közép-infravörös műszere (MIRI) által alkotott képet is kiadták, amely a ragyogó első felvételhez képest sokkal sötétebb, a dementorokra hasonlító oszlopaival és a fekete-vörös színkombinációval egészen horrorisztikus.

photo_camera A Teremtés Oszlopai a James Webb űrtávcső közép-infravörös kamerájának felvételén Fotó: NASA, ESA, CSA, STScI; Joseph DePasquale (STScI), Alyssa Pagan (STScI)

A NASA közleménye szerint a közép-infravörös fényt arra használják, hogy az ezen a hullámhosszon nem elég fényes csillagok helyett a por- és gázfelhőket figyeljék meg részletesen. Mivel közép-infravörös fényben csak a legfiatalabb csillagok körül keletkező por- és gázrétegek láthatók, a képen ezek jelennek meg – a csillagok vörösen ragyognak a felhők csúcsán.

Hogy kontextusba kerüljön, mekkora is valójában a világűrnek a képen látható apró szelete: csak a felső oszlop – a bal alsó sarkától a jobb felsőben található csillagjáig – nagyobb, mint az egész naprendszerünk.

És ez az apró szelet látható a Sas-köd középpontja felé:

A Sas-csillagköd, középtájt a Teremtés Oszlopaival
photo_camera A Sas-csillagköd, középtájt a Teremtés Oszlopaival Fotó: ESO