Csodálatos küllős spirálgalaxist fotózott le a Hubble

A politikusokat tényekkel kell szembesíteni. A tudomány tényeket gyárt. Segíts minél többet publikálni belőlük!

Ismét szenzációs felvételt készített a Hubble űrtávcső: a képen az NGC6956 katalógusjelű küllős spirálgalaxis látható. A választás azért esett az NGC6956-ra, mert a galaxisban több cefeida, vagyis pulzáló változócsillag található, a csillagászok ezeket szerették volna alaposabban tanulmányozni a Hubble felvételei alapján.

A küllős spirálgalaxisok a központi tartományukon áthaladó küllőről vagy horogról kapták a nevüket, amelyekben a csillagok és gázfelhők jellegzetes, egyenes alakban helyezkednek el. A legközelebbi példájukért valóban nem kell túl messzire menni, maga a Tejútrendszer is küllős spirálgalaxis.

A cefeidák szabályos időközönként változtatják a színüket, fényerejüket és átmérőjüket, a csillagászok ezért előszeretettel alkalmazzák őket standard gyertyaként. A megfigyelésükkel az extragalaktikus csillagászatban különböző kozmikus tárgyak távolságát tudják megbecsülni.

A csodás  NGC6956Fotó: NASA, ESA, and D. Jones (University of California – Santa Cruz); Processing: Gladys Kober (NASA/Catholic University of America)

A Delphinus csillagképben található, a Földtől 214 millió félévnyére lévő galaxisban van egy szupernóva is. Az Ia típusú csillag a társcsillagától anyagot halmoz fel, a megfigyelését a cefeidákhoz hasonlóan a csillagászok távolságmérésre használják.

A Hubble felvételéből, már amellett, hogy tényleg jól néz ki, a cefeidák és az Ia szupernóva vizsgálatából a kutatók a Hubble-állandóról szóló ismeretek bővítését is várják, vagyis végső soron azt, hogy valamivel többet tudhatnak meg róla, hogy milyen sebességgel tágul az univerzum.