Az elit mindig meg fogja szervezni a színvonalas oktatást a gyerekeinek, a kormány pedig csak a saját értelmiségi rétegének kinevelésében érdekelt
![](https://assets.4cdn.hu/kraken/7RUx9ipUu4ktJ3Hvs-xxs.jpeg?width=96&height=96&fit=crop)
A pedagógusok tüntetéshullámát, az oktatási rendszerrel szembeni elégedetlenséget leginkább az táplálja, hogy az oktatási rendszer gyengélkedésének következményei elérték a nagyvárosi, elsősorban a fővárosi középosztálybeli szülők ingerküszöbét. Hiába volt máshol, más társadalmi csoportok esetében korábban is nyilvánvaló a probléma, mindaddig semmi nem történt, amíg ez a nagy érdekérvényesítő képességgel bíró csoport biztonságban tudhatta saját gyerekeinek a jövőjét. Ez változott meg az utóbbi 4-5 évben: a működésképtelen iskolarendszer tünetei elkezdték a középosztálybeliek gyerekeit is fenyegetni – szögezte le Varga Júlia közgazdász és Lannert Judit oktatáskutató az MTA köztestületi tagjainak 2016-ban szárba szökkent társadalmi fóruma, a Stádium 28 Kör január 23-i kerekasztal- beszélgetésén.
A társadalmi párbeszédre éhes szervezők és meghívottak, a legkülönfélébb tudományterületek képviselői arról beszélgettek a VDSZ Benczúr utcai székházának nagyjából 50 ember befogadására alkalmas, ebből fakadóan zsúfolásig megtelt, és a jelenlévők testhőmérsékletének köszönhetően elviselhető hőmérsékletűre melegített teremben, hogy érdekelt-e a rendszer az utóbbi néhány hónapban nyilvánvalóvá vált oktatásügyi vita megoldásában, van-e remény az oktatási rendszer átütő erejű reformjára, hogyan alakult ki egyáltalán a mostani helyzet az oktatási rendszerben, és hogy a tanári fizetések és a szakma presztízsének a növelése mellett mire lenne még szükség ahhoz, hogy az oktatási rendszer jelentősen javuljon.
Van-e egyáltalán válság a hazai oktatásban, lehet-e valódi krízisről beszélni? – lépett egy lépéssel hátrébb a kerekasztalt megnyitó kérdésével a korábban az MTA Molekuláris Farmakológiai Kutatóintézetét vezető Kardos Julianna neurokémikus, a Stádium 28 Kör egyik ügyvivője. Bár a kerekasztal résztvevői, Varga Júlia közgazdász, Lannert Judit közgazdász-oktatáskutató, Sáska Géza oktatáskutató-oktatáspolitológus, Vásárhelyi Mária szociológus, Hungler Sára munkajogász, valamint Gerő Márton szociológus szerint a kérdésre csak úgy lehetne egyértelmű választ adni, ha először konszenzus születne arról, pontosan mit is lehet válságnak nevezni, Varga a maga szakterületére terelve a szót úgy fogalmazott, hogy „válságról akkor lehet beszélni, ha egy trendben megfigyelhető egy nyilvánvaló, éles törés. Egy közgazdásznak ez a válság. Ez alapján a magyar oktatás egyértelműen válságban van, mert a korábban érzékelhető lassú romlás 2010 után felgyorsult.”
![Stádium 28 Kör oktatási kerekasztal résztvevői (balról jobbra): Varga Júlia közgazdász, Vásárhelyi Mária szociológus, Lannert Judit oktatáskutató (a palackok mögött megbújva), Sáska Géza oktatáskutató, Hungler Sára munkajogász, Gerő Márton szociológus és Kardos Julianna neurokémikus Stádium 28 Kör oktatási kerekasztal résztvevői (balról jobbra): Varga Júlia közgazdász, Vásárhelyi Mária szociológus, Lannert Judit oktatáskutató (a palackok mögött megbújva), Sáska Géza oktatáskutató, Hungler Sára munkajogász, Gerő Márton szociológus és Kardos Julianna neurokémikus](https://assets.4cdn.hu/kraken/7qvEl5SAVBZ6132mms.jpeg)
Mi történt? A PISA-teszteken korábban is az OECD-átlag alatt teljesítő magyar iskolások matematikából, olvasás-szövegértésből és természettudományokból is zuhanórepülésbe kezdtek, ráadásul a nagyon rosszul teljesítők aránya kiugróan megnőtt, míg a nagyon jól teljesítők aránya folyamatosan csökken. Emiatt Varga például nem értett egyet Lannertnek azzal a kijelentésével, miszerint „Magyarországon állandóan a tehetséggondozáson rugózunk, de arra nincs jó gyakorlat, hogy mit csináljunk az általunk nem tehetségesnek gondolt gyerekekkel. Az egyéni versenyen, tehetséggondozáson alapuló oktatás nem fogja kivinni a magyar oktatást a problémából.” Varga szerint ugyanis a magyar iskolarendszerben nemcsak felzárkóztatás, de valódi tehetséggondozás sincs. Ehelyett a középosztálybeli, értelmiségi szülők az iskolarendszeren kívül, magánórák, fizetős szakkörök, nyelvtanfolyamok segítségével biztosítják gyerekeiknek a versenyképességet.
A válságot persze korántsem csak az oktatási mutatók jelzik érzékletesen, hanem például az, hogy 2015 után robbanásszerűen megnőtt a betöltetlen álláshelyek száma, mind az iskolatípusok, mind a településtípusok szerint, illetve ugrásszerűen nőtt a szaktantárgyakat szakos képesítés nélkül oktató pedagógusok aránya is minden iskola- és településtípuson.
További erős állítások a kerekasztal résztvevőitől:
- Lannert Judit: Egy 19. századi oktatási rendszer omlott össze és azt foldozgatjuk, miközben 21. századi oktatásra lenne szükség.
- Varga Júlia: A szakoktatás 2012-2013-ban történt átszervezésével és a gombamód szaporodó egyházi iskolák bőkezű támogatásával a kormány maga gerjesztette a végsőkig a pedagógushiányt: túl sok lett az intézmény, megszűnt köztük az átjárás és a kevésbé vonzó iskolákba lehetetlen tanárt találni.
- Lannert Judit: A korábbi béremelések összege elinflálódott, a nagyvárosokban és Budapesten több lehetőségből választó pedagógusok nem maradtak vagy el se kezdték tanári pályafutásukat, így a düledező rendszer tünetei elérték a középosztálybeli, értelmiségi szülők gyerekeit is.
- Varga Júlia: A korábban elsősorban a szegényebb vidéki iskolákat érintő probléma azért vált most a középosztály problémájává (is), mert mára a budapesti iskolák küzdenek a legnagyobb tanárhiánnyal.
- Vásárhelyi Mária: Az 1980-as években még a leginkább megbecsült szakmák közé tartozó tanári hivatás mára a 35. helyet is alig éri el a megbecsültségi indexen, és a 35-40. hely környékére is csak a gimnáziumi tanárok tudnak felkapaszkodni.
- Gerő Márton: Miközben 2009-ben az Eurobarometer-felmérések szerint a magyaroknak mindössze 2-3 százaléka látta problémásnak a közoktatást, mára a megkérdezettek mintegy negyede említi az egyik legsúlyosabb problémaként.
- Varga Júlia: Semmi arra utaló jel nincs, hogy a magyar kormányt érdekelné, hogyan szerzik meg a magyar gyerekek az önálló élethez szükséges tudást, ha a Pitagorasz-tételt a biosztanár tanítja, mert nincs az iskolában elég matektanár.
- Lannert Judit: Amíg a leszakadók felzárkóztatása nem jelentkezik komoly szándékként, addig az iskolarendszer nem fog javulni Magyarországon.
- Gerő Márton: A társadalmi elit mindig meg fogja a saját gyerekeinek szervezni az oktatást, ha a középosztály által kiprivatizált állami elitiskolákon keresztül, a végsőkig fokozott szelektálással már nem megy, akkor iskolaalapítással.
- Lannert Judit: Az egyházi iskolák számának a felduzzasztásával a kormány a vidéki értelmiségi szavazói felé tett elsősorban gesztust, ám emiatt az egyházi iskolák fontos funkciója, miszerint az elszakadó régiókban a szegényebb családok gyerekeinek nyújt minőségi oktatást, teljesen elveszett. Különösen Kelet-Magyarországon igaz, hogy az egyházi iskolák ehelyett inkább a szegregálódás lehetőségét teremtették meg a tehetősebb vidéki családok számára.
- Radnóti Sándor: Mára minden negyedik diák ideológiailag indoktrináló egyházi intézményben tanul Magyarországon.
- Sáska Géza: A kormány az egyházi iskolák számának felduzzasztásával elsősorban a saját értelmiségét igyekszik kinevelni: az ideológiailag kötött oktatásban részesülő diákság az iskolában kialakult informális kapcsolatrendszeréből táplálkozva később politikai, társadalmi testként funkcionálhat.
- Sáska Géza: Az egyházi iskolák pedagógusai mégis szolidaritást vállaltak az állami alkalmazott kollégáikkal, mert a fenntartók (és a kormány) elkövették azt a hibát, hogy az egyházi iskolákban tanító pedagógusoknak szinte semmivel nem több a fizetése, mint közalkalmazott kollégáiknak, miközben az egyházi iskolák nagyjából négyszeres állami támogatásban részesülnek.
- Lannert Judit: A közszféra és főképp az oktatási rendszer fenntartása azon az elgondoláson alapul, hogy az ott állásokat betöltő, súlyosan alulfizetett, illetve a láthatatlan (otthoni) munka nagy részét is elvégző nők majd fenntartják a rendszert. Ez azonban a mai emancipációs folyamatok mellett, hiába nem vesz erről tudomást a macsó magyar kormány, nem működik.
- Lannert Judit: Évtizedekig működött az, hogy a vidéki családok lánygyermekei tanárnak mentek, csakhogy a 21. században az emancipáció kikerülhetetlen, és bőven akadnak más, nagyobb társadalmi megbecsültséggel és anyagi biztonsággal kecsegtető alternatívák, így – különösen a nagyvárosokban – eszük ágában sincs tanárnak állni.
- A kormány tudatosan szüntette meg a társadalmi párbeszéd lehetőségét is, amit a jelenlegi körülmények között szinte lehetetlen helyreállítani.
- Hungler Sára: Kimutatások szerint a sztrájk a követeléseknek legfeljebb az ötödében-hatodában hoz a munkavállalók számára valamilyen (rész)eredményt, ami miatt a pedagógusok vonakodnak részt venni a munkabeszüntetési akciókban. Tudniuk kell azonban, hogy a sztrájknál enyhébb érdekérvényesítési formák viszont egyáltalán nem kecsegtetnek semmilyen pozitív eredménnyel ma Magyarországon.
- Lannert Judit: A gyerekek – minden látszat ellenére – egyelőre köszönik, jól érzik magukat a hazai oktatási rendszerben.
Kapcsolódó cikkek a Qubiten: