A 9 milliárd fényév távolságban felfedezett ősi galaxis olyan, mintha a korai Tejútrendszer tükörképe lenne

2023.02.13. · tudomány

A James Webb űrtávcső felvételei alapján Duncan A. Forbes, ausztrál és Aaron J. Romanowsky, amerikai csillagászok a James Webb űrtávcső felvételein az univerzum korai időszakát kutatva egy olyan gömbhalmazt fedeztek fel, amely közelebb vihet a galaxisfejlődés mechanizmusának megértéséhez – írja a Space.com.

A brit Királyi Csillagászati Társaság havi értesítőjének márciusi száma közli a déli égbolt Repülőhal nevű konstellációjában felfedezett, a Földtől mintegy 9 milliárd fényévre található gömbhalmazról szóló tanulmányt. A gravitációs lencsézéssel detektált több tucat kompakt fényforrás szikrázása nyomán elnevezett szikrázó, azaz Sparkler galaxis képe a csillagászok szerint kísérteties hasonlóságokat mutat a fiatal Tejútrendszerrel, legalábbis azzal az állapottal, amelyet a jelenlegi ismeretek alapján eddig rekonstruálni sikerült.

A brit Királyi Csillagászati Társaság közleménye szerint a James Webb felvétele azt az állapotot rögzíti, amikor a világegyetem a jelenlegi korának nagyjából egyharmadánál tartott, ami azt jelenti, hogy a Sparkler akárcsak a Tejútrendszer, a kozmikus történelem nagyon korai szakaszában kezdett kialakulni.

photo_camera Művészi illusztráció a fiatal Tejútrendszerről és a fejlődésében kulcsszerepet betöltő társgalaxisokról Fotó: James Josephides/ Swinburne University

A galaxisok evolúciójának mai ismeretek alapján feltételezett menete szerint ezután kezdődött az a fejlődési stáció, amikor a csecsemű Tejútrendszer – és valószínűleg a nagyon hasonló jegyeket mutató Sparkler is – sorra kebelezte be a közeli társ- és törpegalaxisokat. A kannibalizált csillagtömeg végül a jól ismert kozmikus spirális koronggá állt össze – legalábbis a Földnek otthont adó galaxis esetében.

Forbes és Romanowsky szerint ahhoz, hogy a Sparkler esetében megfigyelt fejlődési állapotból általános következtetéseket lehessen levonni a galaxisok evolúciójáról, további hasonló gömbhalmazok vizsgálata szükségese az univerzum későbbi időszakából.