Az emberiség 17-szer nehezebb, mint az összes vadon élő emlős együtt

2023.03.20. · tudomány

A vadon élő szárazföldi emlősök 22 millió tonnás össztömegével szemben ma már a Földön élő férfiak, nők és gyerekek együttesen 390 millió tonnát tesznek ki a bolygó biomasszájából – állítják az izraeli Weizmann Intézet kutatói a PNAS folyóiratban megjelent tanulmányukban.

A brit Guardian ismertetője szerint a kutatók az ismert szárazföldi fajok populációbecslései alapján mesterséges intelligenciát is bevetve végeztek modellszámításokat. Ezek szerint a háziasított haszon- és hobbiállatok, valamint az urbanizált környezethez alkalmazkodott rágcsálófajok további 630 millió tonnával növelik azoknak az élőlényeknek a tömegét, amelyek ma a Föld erőforrásaiért a vadon élő emlősökkel versenyeznek.

Sokat mondó adat, hogy a házisertések (Sus scrofa domestica) közel kétszer nagyobb tömeget tesznek ki, mint a vadfajok összesen, amelynek tömege már csak 2 tonnával haladja meg a kutyák (Canis familiaris) 20 millió tonnás össztömegét.

A Weizmann Intézet kutatói a tengeri emlősfauna tömegét 40 millió tonnára becsülik. A legnagyobb összbiomasszája a közönséges barázdásbálnáknak (Balaenoptera physalus) van, utánuk az óriás ámbráscetek (Physeter macrocephalus) és a hosszúszárnyú bálnák (Megaptera novaeangliae) következnek.

A kutatók szerint sürgősen fel kell mérni, hogy milyen sebességgel csökken a vad emlősfauna mérete, ezért a következő etapban azt kívánják meghatározni, hogy az elmúlt száz évben mekkora volt a fogyás mértéke, mivel a mostani arányok egyértelműen az emberi tevékenység drasztikus hatásait mutatják. 2020-as eredményeik szerint egyébként a nagyjából 12 ezer éve kezdődött első mezőgazdasági forradalom óta az emberiség szinte megfelezte a 80 százalékban növényi létformák által alkotott földi biomasszát, amelynek tömege 2-ről 1,1 teratonnára csökkent ez idő alatt.