Az orangutánok egyszerre két hangot is képesek kiadni, akár a beatboxerek

2023.06.28. · tudomány

Két, egymástól teljesen független orangutáncsoportot figyelt meg délkelet-ázsiai dzsungelben az Adriano Lameira által vezetett brit kutatócsoport. Megfigyeléseik tanulsága, hogy az emberszabású majmok képesek egyszerre magán- és mássalhangzókat is hallatni, ami meglehetősen bonyolult még az emberek számára is.

Épp ezért keltette fel a kutatók érdeklődését a jelenség. A Warwick Egyetem munkatársai összesen mintegy 3800 órányi hangfelvételt rögzítettek. Ezek alapján sikerült különböző jelzéseket elkülöníteni, amik egyszerre használtak magán- és mássalhangzókat is. Ilyen volt például a nőstényorangutánok által kiadott cuppogásból és huhogásból álló figyelmeztető jelzés vagy a hím borneók gégehangjait és szájrágásból eredő hangjait egyesítő jelzés.

Lameira a New Scientist cikke szerint a beatboxoláshoz hasonlította az összetett hangokat, amikről egyelőre nem lehet megállapítani, hogy az orangutánok minden populációja alkalmazza-e őket. Az sem világos továbbá, hogy ez egy tanult magatartás vagy egy veleszületett képesség.

De nemcsak az emberszabásúak hangképzéséről árulkodik a jelenség. A kutatók véleménye szerint a megfigyelések segíthetnek az emberi beszéd fejlődésének jobb megértésében, amit sokszor inkább az énekesmadarak kommunikációján keresztül vizsgálnak. A madarak ugyanis hasonlóan képesek kéthangú technikákat használni. Viszont a madarak agya és hangi anatómiája jelentős mértékben eltér az emberétől.

Az új megfigyelés rávilágíthat arra, hogy mégis érdemes foglalkozni az orangutánok hangképzésével, ami ezek szerint akár az emberi beszédfejlődésről és a kommunikáció evolúciójáról is sokkal többet mondhat el, mint eddig sejtették.