Meteoritból készült bronzkori nyílhegy került elő Svájcból

2023.07.28. · tudomány

Az alumínium 26-os izotópjának jelenléte, valamint az egyedi vas-nikkel ötvözete alapján egyértelmű, hogy a svájci Biel-tó környékén végzett régészeti feltárások során talált egyik nyílhegyet meteoritból készítették a bronzkorban – állítja a Journal of Archaeological Science folyóiratban frissen megjelent tanulmány.

Az IFL Science ismertetője szerint a 2,9 gramm tömegű és 39,3 milliméter hosszúságú nyílhegyet az időszámítás előtt 900 és 800 között virágzó településen kovácsolhatták a mai Möringen területén.

Meteoritból kovácsolt bronzkori nyílhegy
photo_camera Meteoritból kovácsolt bronzkori nyílhegy Fotó: Thomas Schüpbach/Journal of Archaeological Science

Az anyagvizsgálatok eredményei szerint a fegyver anyaga azonban nem a Mörigentől alig 8 kilométerre akkortájt becsapodó Twannberg meteoritból származik, hanem az időszámítás előtt 1870 és 1440 között a mai Észtország területén földet ért Kaalijarv meteoritból.

A kutatók szerint a légvonalban 1600 kilométeres távolságot csupán az magyarázhatja, hogy a vasmeteorokkal kiterjedt kereskedést folytattak a bronzkori népek.