Kitiltják a benzines és dízelautókat Stockholm belvárosából

2023. október 11.
tudomány
  • Link másolása
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • Tumblr
  • LinkedIn

Lars Strömgren, Stockholm közlekedésért felelős alpolgármestere szerint a városi levegő árt a kisgyerekek tüdejének, és értékes éveket rabol el az idősek életéből, erre pedig az egyetlen megoldás az, ha a svéd főváros belső részéről mindenesetül kitiltják a benzines és a dízelautókat.

A 2025-ben bevezetendő változtatás a mentőket és a rendőröket nem érinti, ahogyan a mozgássérültek is használhatják majd a hagyományos autóikat. A tiltást első körben a városközpontban vezetik be, ahol a polgármester szerint így is sokan sétálnak vagy bicikliznek, a kiterjesztéséről 2025 elején döntenek majd.

A motor maradhat

Ezzel Stockholm lesz az első olyan svéd város, ahol alacsony emissziós zónát alakítanak ki, a lépéstől a levegő minőségének javulása mellett azt várják, hogy ezzel is az elektromos autók használatára ösztönözhetik a lakosságot. A már felsoroltakon kívül a plug-in hibrid teherautók is behajthatnak majd a területre, a korlátozás nem vonatkozik a motorokra és a robogókra sem.

A szállítmányozó cégek képviselői szerint Strömgren és a Zöld Párt elsietik a lépést: 2010 óta a szektorban 34 százalékkal csökkentették a kibocsátást, és a tiltás helyett inkább több töltőpont létrehozásával népszerűsítenék az elektromos autózást. Míg Svédországban újdonságnak számít a korlátozás bevezetése, a hasonló intézkedések nem számítanak ritkaságnak, igaz, a stockholmi rendelkezés szigorúbb, mint például a párizsi, athéni vagy madridi, ahonnan csak a dízelüzemű autókat tiltották ki.

Kapcsolódó cikkek a Qubiten:

Egy pofonegyszerű, olcsó megoldással barátságosabbá és hatékonyabbá lehetne tenni Budapest közlekedését

Egy pofonegyszerű, olcsó megoldással barátságosabbá és hatékonyabbá lehetne tenni Budapest közlekedését

Biczók Péter vélemény 2020. szeptember 9.

Lehet hatékonyabb és vonzóbb közösségi közlekedési rendszerünk a járvány alatt és utána, anélkül, hogy milliárdokat kellene költeni rá? A holland példa azt mutatja, hogy a kerékpáros és a közösségi közlekedés integrált használata nemcsak egészségesebb és élhetőbb környezetet teremt, de még a gazdaságot is élénkítheti.