A dohánytermékekéhez hasonló figyelmeztetéssel látná el a közösségi média platformokat az amerikai tisztifőorvos
A dohánytermékeken elhelyezettekhez hasonló figyelmeztetést szeretne látni az amerikai tisztifőorvos a közösségi média platformokon – írta hétfőn a New York Times. Ezek arra hívnák fel a szülők figyelmét, hogy a közösségi média károsíthatja a kamaszok mentális egészségét.
Vivek Murthy évek óta figyelmeztet a közösségi média kockázataira, de a mostani javaslatával az egyik legerősebb jogkörét használná ki, amivel például dohány- vagy alkoholtermékeken lehet figyelmeztető címkéket elhelyeztetni. Ezeket ugyanakkor a tisztifőorvos önhatalmúlag nem követelheti meg, ahhoz kongresszusi jóváhagyásra is szükség van.
Murthy korábban arra kérte a techvállalatokat, hogy tegyenek lépéseket a helyzet kezelésére: osszák meg a termékük egészségügyi hatásairól meglévő belső adataikat, tegyék lehetővé a független biztonsági felülvizsgálatot, és korlátozzanak olyan funkciókat, mint a push értesítések, vagy a végtelen görgetés, amik szerinte „a fejlődő agyakat célozzák, és hozzájárulnak a túlzott használathoz”.
A tisztifőorvos a lapnak adott interjújában azt nyilatkozta, hogy mélyen frusztrálta őt, hogy a platformok tulajdonosai nem tettek semmilyen lépést ebbe az irányba. „Nem gondolom, hogy kizárólag arra a reményre tudunk hagyatkozni, hogy a platformok majd maguktól megoldják ezt a problémát” – mondta, hozzátéve, hogy erre volt 20 évük.
Murthy optimista, hogy a kongresszusi képviselők benyújtanak majd egy olyan törvényjavaslatot, amely megköveteli egy figyelmeztető jelzés elhelyezését. Ez a tisztifőorvos elképzelései szerint rendszeresen megjelenne a közösségi média használata közben.
A lap szerint a figyelmeztető jelzések szorgalmazása konfliktushoz vezethet a Biden kormányzat és a techcégek között, amik több olyan amerikai államot is bepereltek, ahol közösségi médiát szabályozó törvényeket hoztak. A techvállalatok azzal érvelhetnek majd, hogy a közösségi platformok káros hatásairól nincs még tudományos konszenzus, és a jelzések elhelyezését szólásszabadsági oldalról is megtámadhatják majd.
A tisztifőorvos a hétfőn a New York Times-ban publikált véleménycikkében azt írta, hogy a közösségi médiában nincs biztonsági öv, amit a szülők be tudnának kötni, vagy sisak, amit a gyerekeik fejére tudnának helyezni, és arról sem bizonyosodhatnak meg, hogy szakértők megvizsgálták a platformokat, és biztonságosnak ítélték azokat. „A szülők és gyerekeik egyedül próbálják kitalálni, hogy mit kellene tenni, miközben a legjobb mérnökökkel és a világ leggazdagabb vállalataival állnak szemben” – írta.
Jonathan Haidt amerikai szociálpszichológus, aki a legismertebb proponense annak a nézetnek, hogy a közösségi média káros hatással van a fiatalok, leginkább a tinédzser lányok mentális egészségre, valamint a demokráciára, az X-en (korábban Twitter) üdvözölte a bejelentést. Haidt egyben megköszönte Murthynek, hogy vezető szerepet játszott ebben az ügyben, és szerinte akkor is igaza volt, amikor járványos szintűnek nevezte a magányosságot, és kijelentette, hogy ehhez a közösségi média is hozzájárul. „Igen, ez egy olyan fogyasztói termék, ami nem biztonságos gyermekeknek és tinédzsereknek” – írta Haidt.
Az Egyesült Államok szenátusa kétpárti egyetértésben, nemzetbiztonsági okokra hivatkozva április 23-én elfogadta, majd Biden elnök másnap aláírta azt a törvényt, aminek értelmében a TikTok tulajdonosának, a kínai ByteDance vállalatnak 9-12 hónapja van arra, hogy eladja az alkalmazást, mielőtt az USA-ban betiltanák azt.